TRENČÍN. Možnosť pripomienkovať návrh parkovacej politiky v Trenčíne minulý týždeň skončila. Mesto eviduje viac ako sto pripomienok.
Podľa hovorkyne Trenčína zvolilo mesto stratégiu pripomienkovania v záujme predísť šíreniu paniky či dezinformácií a zároveň preto, aby mohli byť dobré nápady občanov do návrhu zapracované.
„Zaevidovali sme približne 100 pripomienok od občanov. Mnohé sú konštruktívne a vecné. Sú dôkazom toho, že zvolená forma diskusie je zmysluplná. Na všetky podnety občanov priebežne odpovedáme,“ povedala Ságová.
Pripomienky zapracujú, nový návrh predstavia
Mesto si je podľa nej vedomé, že parkovacia politika je zásah, ktorý sa dotkne vodičov, chodcov, cyklistov i bezpečnostných a záchranárskych zložiek.
„Nie je to len otázka Trenčína, statickú dopravu a parkovanie sa momentálne snažia riešiť všetky mestá,“ ozrejmila hovorkyňa s tým, že do konca mája sa mesto bude snažiť pripomienky zapracovať a pripraví nový návrh riešenia statickej dopravy v Trenčíne.
Nový návrh ešte pred schválením podrobne predstavia obyvateľom mesta.
Podpisy pod petíciou pribúdajú
Proti plánom mesta zaviesť novú parkovaciu politiku spísali obyvatelia Trenčína petíciu.Žiadajú prepracovanie parkovacej politiky, najmä aby sa zavedenie parkovacích zón s plateným parkovaním obmedzilo výhradne na centrum Trenčína.
„Trenčín je jediné mesto na Slovensku, ktoré chce spoplatniť parkovanie na celom území mesta. Bez ohľadu na to koľko ľudí kde býva alebo pracuje,“ hovorí iniciátor petície Martin Pagáč.
Žiadajú zrušiť parkovaciu spoločnosť
V petícii tiež žiadajú zrušenie Trenčianskej parkovacej spoločnosti.
„Jej vedenie je nehospodárne a neefektívne. Hospodária s prostriedkami občanov, s ktorými môže hospodáriť priamo mesto, tak ako je to v iných mestách na Slovensku bežné,“ hovorí Pagáč.
Podľa neho rastie voči parkovacej spoločnosti nedôvera.
„Funguje od roku 2009, za ten čas nevytvorila ani jedno parkovacie miesto. Teraz sa nás snažia presvedčiť, že keď sa začnú vyberať poplatky a budú mať zisky milión eur ročne, hneď začnú budovať parkovacie miesta. Prečo nerobili doteraz? Prečo najskôr nezačnú miesta vytvárať a potom pýtať od ľudí peniaze?“ pýta sa Pagáč.
Petíciu na internete podpísalo viac ako 3700 ľudí, aktivisti zozbierali v uliciach približne 2000 podpisov.
Petičná akcia bude prebiehať do konca mája.
„Veríme, že si nás v zmysle zákona zavolajú na rokovanie, predebatujú s nami návrhy a ciele petície. Dúfame tiež, že oslovíme aj poslancov, aby rozhodli v záujme obyvateľov mesta,“ dodal Pagáč.
Mesto sa k petícii zatiaľ nevyjadrilo, podľa hovorkyne Eriky Ságovej tak urobia, keď im bude oficiálne doručená.
Poslanec vidí problém vo financovaní
Postup, akým mesto pripravilo návrh nariadenia, sa nepozdáva ani poslancovi a predsedovi komisie životného prostredia, dopravy, investícií a územného plánovania Milošovi Mičegovi.
Problém vidí vo financovaní, ktoré je navrhnuté formou Trenčianskej parkovej spoločnosti (TPS).
„Ide o obchodnú spoločnosť, ktorá bude konať vo svojom mene, na svoj účet. Investuje vo vlastnom mene, je stavebníkom, bude aj kolaudovať. Akékoľvek investovanie z prostriedkov občanov sa nedostáva priamo do majetku mesta, ale do majetku spoločnosti,“ hovorí Mičega.
Ceny už podľa Mičegu mesto neovplyvní
Mesto preto podľa Mičegu ani nebude môcť regulovať ceny na vybudovaných parkovacích miestach, pretože nebudú v jeho majetku.
Navyše, parkovacie miesta nebudú môcť byť miestnou komunikáciou, pretože vlastniť komunikáciu môže iba mesto. Vybudovanie takmer 4500 parkovacích miest je podľa Mičegu príliš veľký záber.
„Vzhľadom na skúsenosti iných miest si neviem predstaviť, aký spôsobom to bude technicky zvládnuteľné. V súčasnosti nemáme zmapovanú lokalizáciu miest, ktoré budú vyžadovať stavebnú úpravu,“ dodal Mičega.
Ľuďom sa návrh nepozdáva
Osloveným Trenčanom sa návrh novej parkovacej politiky nepozdáva.
„To, že budeme platiť a nevieme, či nájdeme miesto, je super podnikanie. Nedá sa s tým súhlasiť,“ povedal Trenčan František Dobrodenka. Najskôr by sa podľa neho mali budovať parkovacie miesta alebo parkovacie domy. „Áno, keď niečo kúpite, potom aj platíte,“ dodal.
Nápad spoplatniť sídliská sa nepozdáva ani Martinovi Valachovi. „Centrum mesta je v poriadku, to môže zostať. Väčšie mestá to majú, ale sídliská nie je potrebné zónovať,“ povedal s tým, že miesta na parkovanie treba na sídliskách rozšíriť.
Martina Srkoňová zo Sihote hovorí, že možnosť zakúpiť si privátne parkovacie miesto je fajn. Na návrhu novej parkovacej politiky sa jej ale nepáči, že síce zaplatí, ale nebude mať istotu, že večer nájde parkovacie miesto. „Ak platiť, musíme mať garanciu, že budeme mať miesto,“ dodala.