TRENČÍN. Trenčianska župa musí doplatiť autobusovým prepravcom takmer pol milióna eur za stratu z poskytovania služieb vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave. Vlani odviezli o takmer 1,5 milióna cestujúcich menej ako predpokladali.
Podľa vedúceho odboru dopravy Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslava Plevu bola celková strata pre Slovenskú autobusovú dopravu (SAD) Prievidza v minulom roku viac ako šesť miliónov eur, pre SAD Trenčín viac ako 11 miliónov eur.
Podľa zmluvy, ktorá platí do roku 2023, musí župa autobusovým prepravcom po odpočítaní preddavkov do 31. júla tohto roka vyplatiť za stratu z poskytovania služieb vo verejnom záujme takmer pol milióna eur.
Garancia zisku ide podľa poslancov proti trhu
To sa nepozdáva krajskému poslancovi Štefanovi Škultétymu. „Tie zmluvy, ktoré boli podpísané, vychádzajú z minulosti. Prevádzkovatelia nemali také tržby, ako plánovali, ten rozdiel prechádza na ťarchu vyššieho územného celku. Otázka je, ak si niekto naplánuje vysoké tržby a potom ich nesplní, potom príde na župu a žiada, aby mu doplatili tú stratu. To sa mi nezdá fér,“ dodal Škultéty.
Podľa poslankyne Kataríny Macháčkovej je problém v súčasnej legislatíve. „Tá garantuje prepravcom určitý zisk. To je ale absolútne proti trhu, proti konkurencii. Zisk zaplatíme my bez ohľadu na to, ako oni hospodária,“ povedala Macháčková.
Cestujúcich je menej
Stratu spôsobilo málo cestujúcich v autobusoch, ich počet klesol medziročne asi o 1,35 milióna osôb. „Autobusy musia jazdiť podľa plánu dopravnej obslužnosti, či už majú cestujúcich, alebo nemajú. Do niektorej lokality musí ísť aj s troma cestujúcimi, tu vznikajú tie straty,“ dodal Pleva s tým, že príčinou bol aj sociálny a demografický vývoj na území kraja a znížený počet žiakov základných a stredných škôl.
Náklady vo výške 50-tisíc eur na analýzu stavu v prímestskej autobusovej doprave v rokoch 2010 až 2011 župa trenčianskej SAD-kde neuznala. „Skonštatovali sme, že táto analýza nemá pre Trenčiansky samosprávny kraj, dopravnú obslužnosť a zvýšenie atraktivity cestovania žiadnu vypovedaciu hodnotu,“ informoval Pleva.
Tento postup prekvapil hovorkyňu SAD Trenčín Ivanu Strelcovú. „Táto štúdia je potrebná k tomu, o čom rokujeme so Železnicami Slovenskej republiky. Ide o zosúlaďovanie vlakových a autobusových spojov tak, aby sme sa neobchádzali o dve-tri minúty na zastávkach,“ povedala Strelcová s tým, že zmluvu vypracovala tretia strana, a pri predchádzajúcich kontrolách bola schválená.