TRENČÍN. Nový cestný most v Trenčíne oslávil prvý rok od svojho otvorenia. Prvé autá po ňom prešli po tri a pol roka trvajúcej výstavbe, a takmer 15 rokoch plánovania koncom marca minulého roka.
Nový most mal pomôcť komplikovanej doprave v Trenčíne a odľahčiť starý most. „Podľa prepočtov mal znížiť prepravu áut cez starý most o polovicu, približne z 22 tisíc áut na 11 tisíc a rozptýliť dopravu v rámci mesta,“ informovala Eva Mišovičová z trenčianskeho mestského úradu. To sa podľa analýz mesta aj predbežne potvrdilo.
„Konkrétne počty vozidiel zistíme v dopravnom prieskume na konci mája tohto roku. Nakoľko cesta v centre je jedinou možnosťou prejazdu, nemohli sme očakávať, že zápchy v centre nebudú - počet vozidiel na Hasičskej ulici sa pravdepodobne príliš nezmenil, zmenili sa ale dopravné toky - menej áut ide cez starý most a viac z Električnej ulice,“ dodala Mišovočová.
Dopravná štúdia
Doprave v centre podľa nej pomôže najmä prestavba dvoch zložitých uzlov, ktoré zápchy spôsobujú. Križovatka pod mostom a križovatka pri hoteli Elizabeth. „Tento rok plánujeme dať vypracovať dopravnú štúdiu a dopravný model, od neho očakávame riešenie, ktoré mobilite v centre pomôže. Samozrejme, pomohol by aj juhovýchodný obchvat, ale ten zápchy v centre neodstráni,“ uzavrela Mišovičová.
Podľa hovorkyne polície v Trenčíne Eleny Antalovej nový most výrazne odľahčil cestnú premávku v exponovaných úsekoch najmä na starom moste a na cestách a križovatkách, ktoré sú priamo napojené na starý most, kde dochádzalo k vzniku dopravných zápch a zvyšovaniu nehodovosti.
Na novom moste za jeden rok evidujú policajti jednu smrteľnú nehodu motorkára a štyri nehody.
Ľudia zlepšenie nevnímajú
Doprava v meste sa podľa viacerých Trenčanov po otvorení nového mosta zásadnejšie nezmenila. „Nový most je v určitých smeroch prínos, ale celkový problém s dopravou v Trenčíne je zložitejší. Prekáža mi, že v smere od diaľnice na most sa nedá odbočiť doľava, a tiež napájanie na Bratislavskú ulicu z mosta je veľkým zdržaním, lepší by tam bol kruháč,“ povedala Katarína Čaklošová.
Doprava sa nezmenila ani podľa Radky Daranskej. „Stále ta istá zápcha na starom moste. Či ráno pred ôsmou, či popoludní od tretej. Hasičská smerom k Maxu je poobede stále upchatá. Zdá sa mi, ako keby ten nový most využívalo veľmi málo ľudí,“ dodala.
Naopak úsporu času pri dochádzaní do práce zaznamenal Peter Klapita. „Dopravu v Trenčíne po dokončení nového mostu vnímam oveľa pozitívnejšie. Cesta do práce sa mi skrátila o sedem minút, vyhýbam sa častým ranným dopravným zápcham v centre mesta. Myslím si že infraštruktúra mesta Trenčín takýto projekt potrebovala a je dobre že sa už dokončil,“ dodal s úsmevom.
Celkové náklady na vybudovanie nového mosta dosiahli 37 miliónov eur, pričom 85 % z tejto sumy išlo z eurofondov a zvyšok zo štátneho rozpočtu. Most je dlhý 2,45 kilometra, jeho súčasťou sú tri mostné objekty a šesť križovatiek. Prístupný je aj pre peších a cyklistov. Most mal odľahčiť dopravu na dovtedy jedinom cestnom moste v Trenčíne, ktorý je v havarijnom stave.
Oprava starého v nedohľadne
Hneď po dokončení nového cestného mosta plánovala Slovenská spáva ciest začať s opravou starého mosta, ktorý je v havarijnom stave. V roku 2012 robili komplexnú diagnostiku, ktorej výsledkom bolo zhodnotenie stavu mosta stupňom šesť, čo znamená veľmi zlý stav a most nutne potrebuje opravu.
„V roku 2015 mali spraviť úpravy a opravy mosta, dilatáciu a opravu prechodovej dosky. Uvedené práce z dôvodu nedostatku zdrojov z bežných prostriedkov zatiaľ neboli urobené,“ povedala Zuzana Hromcová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest.
Ako ďalej Zuzana Hromcová dodala, prestavba mosta je naplánovaná na roky 2018 až 2021. Zatiaľ sa nezačala ani súťaž na spracovanie projektovej dokumentácie potrebnej na túto stavbu, v súčasnosti sa spracovávajú súťažné podklady.
Celkové náklady prestavby mosta odhadujú na 26,6 milióv eur, Hromcová predpokladá financovanie z prostriedkov Európskej únie.
Tento rok oslávi šesťdesiatku
Starý cestný most začali stavať v lete 1953. Doprastav dokončil jeho výstavbu v novembri 1956. Náklady na vtedy najväčší most na Slovensku, dlhý 346 a široký 15 metrov, boli 27 miliónov korún. Váh je pod ním široký približne 205 metrov.
