NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Včera prebehlo celoslovenské testovanie vedomostí žiakov deviatych ročníkov základných škôl. Robí sa pravidelne od školského roku 2002-2003, overuje úroveň znalostí z matematiky a materinského jazyka. Podľa Ministerstva školstva majú výsledky v testoch zásadný význam pri prijímaní deviatakov na stredné školy, preto ho netreba podceniť.
Na vypracovanie 20 úloh z matematiky a 25 úloh zo slovenského jazyka mali žiaci zhodne po 60 minút.
„Jednotlivé testové úlohy neoverujú len zapamätané vedomosti a naučené algoritmy, ale najmä čítanie s porozumením, matematické i logické myslenie, overujú taktiež hĺbku vedomostí a zručností, ako aj schopnosť žiaka aplikovať poznatky či objavovať stratégie riešenia,“ povedala riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská.
Objektívnosť priebehu testovania bola zabezpečená činnosťou externého dozoru - v každej triede bol počas testovania prítomný učiteľ z inej školy. S cieľom zvýšiť objektivitu priebehu testovania nemohol mať učiteľ vykonávajúci dozor aprobáciu na testované úlohy.

Pred testami sa mnohým zle zaspávalo
Mnohí žiaci sa na testovanie cielene a zodpovedne pripravujú už niekoľko mesiacov vopred, iným je „monitor“ ľahostajný. Väčšina deviatakov zo Základnej školy na Nálepkovej ulici v Novom Meste nad Váhom sa však zhodla, že to bol poriadny stres. „Ani som nemohla večer zaspať. Noc bola strašná. Veľmi som sa bála. Ráno mi nechutilo jesť, tak som si dala aspoň čokoládu. Počas testu som sa už upokojila a bolo to fajn,“ usmiala sa deviatačka Ema.
Jej spolužiačka Natália sa pripravovala na vedomostnú skúšku už tri mesiace pred jej absolvovaním. „Viac som sa obávala matematiky. Dlhodobo sme opakovali v škole, počítali aj testy z predošlých rokov, doma som riešila príklady z rôznych učebníc. Rôzne cvičné testy sme trénovali aj zo slovenčiny,“ povedala. Spolužiaci sa nevedeli zhodnúť, čo bolo v tomto roku náročnejšie. Niektorým viac vyhovoval slovenský jazyk, iným „sadla“ matematika.
„Denne som sa pripravoval dve hodiny počas niekoľkých týždňov. Učil som sa zo zošitov z matematiky a slovenčiny, úlohy som vyhľadával aj na internete. Z oboch predmetov budem robiť onedlho aj prijímačky, lebo sa hlásim na dopravnú školu do Košíc. Tak som zvedavý, ako v monitore dopadnem,“ povedal Michal.

Zisťovali aj úspešnosť hádzanárskych brankárov
Zadania testovacích úloh v matematike i v slovenskom jazyku boli podľa učiteľov v súlade s učebnými osnovami. V tomto roku žiakom stačil aj vymedzený čas. „Slovenčina bola jednoduchšia ako v minulom roku. Ťažiskom testu bola opäť čitateľská gramotnosť, úlohy korešpondovali s prebratým učivom. Zadania boli jasné a zrozumiteľné, mal by ich zvládnuť aj priemerný žiak. V teste zo slovenského jazyka dominovala gramatická časť,“ skonštatovala učiteľka slovenčiny zo Základnej školy na Nálepkovej ulici.
V matematickej časti sa žiaci trápili s úmernosťou, Pytagorovou vetou, rovnicami, premenami jednotiek, pravdepodobnosťou, kruhovým diagramom, ale predovšetkým s úlohami z praktického života. Nechýbali medzi nimi zadania z prostredia tenisového turnaja, z práce hotelovej recepčnej, či štatistiky z majstrovstiev sveta v hádzanej.
„Matematika bola primerane náročná a úlohy zaujímavo zostavené s cieľom rozvíjať najmä logické myslenie. Žiakov potrápil grafický prehľad ubytovaných hotelových hostí a úlohy z neho plynúce. Mnohí opäť doplatili na povrchné prečítanie zadania. Úlohy boli v súlade s učivom základnej školy,“ dodal jej kolega.

Tí, čo nestihli, dostanú druhú šancu
Na Slovensku absolvovalo doteraz najťažšiu vedomostnú skúšku spolu takmer 40 tisíc deviatakov z 1444 základných škôl. Na Testovanie 9, v minulosti známe ako „Monitor“ zaregistrovali aj 3069 žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Okrem klasického papierového testovania sa uskutočnilo i elektronické testovanie na 75 základných školách. 20 úloh z matematiky a 25 úloh zo slovenského jazyka a literatúry riešili aj stovky deviatakov v našom regióne. Žiaci, ktorí neabsolvovali testovanie v hlavnom termíne, si testy napíšu v náhradnom čase 19. apríla.
Autor: autor je učiteľ