TRENČÍN. Plánované rozmiestnenie stoviek radarov po celom Slovensku je zatiaľ otázne. Pri zostavovaní novej vlády sa predstavitelia Slovenskej národnej strany vyjadrili, že tender na nákup techniky pre políciu za 140 miliónov eur by chceli zrušiť. Ministerstvo vnútra to zatiaľ necháva otvorené, rokovania budú pokračovať.
Na cestách v Trenčianskom kraji tak stále oficiálne plánujú policajti namontovať až 76 automatických staníc.
Ministerstvo vnútra už zverejnilo mapu, kde tieto zariadenia umiestnia. Nachádzajú sa na miestach častých dopravných nehôd a nebezpečných úsekoch ciest. Najviac ich bude na cestách prvej triedy.
Kde by mohli byť?
Kde by si teda vodiči mali dávať po novom pozor? Stacionárne radary budú v Trenčíne na Električnej pri čerpacej stanici OMV, Bratislavskej, Novom moste, Štefánikovej pri OC Max a pri Araveri. Taktiež v Drietome, Trenčianskych Miticiach, Pruskom, Mníchovej Lehote, Dubnici nad Váhom (výjazd ZA – ZTS), Považskej Bystrici (Orlové, Slov. Partizánov), Prievidzi (Nadjazdová).
Zákaz predchádzania budú kamery kontrolovať v Novej Dubnici pri cukrovare, Trenčianskej Turnej pri Kvete, Bánovciach nad Bebravou pri Helle, Mníchovej Lehote, Kostolnej-Záriečie, Púchove Hrabovke. Na značku Stop alebo semafor sa zamerajú v Trenčíne na Hasičskej pod hradom a Električnej pod mostom, Prievidzi na Východnej, Považskej Bystrici na Štefánikovej.
Krátkodobý efekt
Dopravný analytik Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline hovorí, že zavedenie objektívnej zodpovednosti prostredníctvom dôkazov zaznamenaných kamerami je založené na predchádzajúcich skúsenostiach v zahraničí.
„S obdobnými systémami sa môžeme stretnúť vo Francúzsku, Holandsku alebo aj v susednom Maďarsku. Skúsenosti z týchto krajín hovoria, že účinok z takéhoto opatrenia je najvyšší krátko po jeho zavedení,“ povedal s tým, že vodiči sa časom prispôsobujú a na miestach, kde sú radary, si dávajú pozor.
„Na základe týchto skutočností je nevyhnutné nastaviť systém tak, aby sa zníži počet dopravných nehôd a ich následkov, a nie z hľadiska výšky vyzbieraných pokút,“ dodal Machciník.
Poukazuje aj na konkrétne príklady, napríklad vo Švédsku bol vysoký počet lokalít s kamerami, ktoré sa premiestňovali v závislosti od toho, či bola na danom úseku dosiahnutá nižšia frekvencia priestupkov.
„Viedlo to k tomu, že vodiči jazdili v súlade s pravidlami cestnej premávky na väčšej časti cestnej siete.
Napríklad v Maďarsku klesol počet dopravných nehôd o 30 percent a ich následkov v podobe zranení až o 40 percent,“ dodal Machciník. Podobný efekt mali tieto opatrenia aj vo Francúzsku.
Počet usmrtených na cestách bol krátko pred zavedením objektívnej zodpovednosti v roku 2002 na úrovni 7200 osôb a v roku 2007 to už bolo 4700 mŕtvych na cestách, pričom analytici tvrdili, že značný podiel na tomto poklese malo práve toto opatrenie.
Čo je objektívna zodpovednosť
Objektívna zodpovednosť sa na Slovensku začala viac využívať len prednedávnom.Znamená, že policajti vás pri priestupku nezastavia priamo na mieste, ale pošlú vám domov list so záznamom o spáchaní priestupku.
Tento „pozdrav“ vás vyzve na zaplatenie pokuty. Tú musí zaplatiť majiteľ auta, aj keď auto šoféroval niekto iný. Pri bežnom priestupku existuje určitý „manévrovací priestor“ pri výške pokuty, ktorá sa uvádza od do. Objektívna zodpovednosť má svoj pevne stanovený sadzobník výšky pokuty v zákone.
Podľa zákona vám môže polícia udeliť pokutu až do dvoch rokov od spáchania priestupku. Pokuta sa platí bankovým prevodom, najneskôr do 15 dní od doručenia. Pri splatení dvoch tretín sumy sa pokuta považuje za splatenú celkom.
Ministerstvo vnútra si od nového systému sľubuje predovšetkým bezpečné cesty. Minulý rok pri dopravných nehodách zahynulo 274 ľudí, čo je o 15 viac ako rok pred tým. Podľa cieľov Európskej únie by sme sa mali dostať pod hranicu 172 obetí do roku 2020.
Autor: Tamara Adamíková