TRENČÍN. Druhý marcový týždeň ukončilo mesto proces pripomienkovania novej organizácie mestskej hromadnej dopravy.
K novému grafikonu a trasovaniu autobusových liniek poslali ľudia približne 360 pripomienok.
Najčastejšie sa týkajú nespokojnosti s novým číslovaním liniek, odrezaním časti Opatová od priameho spojenia smerom do nemocnice, Hasičskej ulice a na Juh.
„Občania tiež žiadajú zabezpečiť prepojenie Východnej a Sihote a prispôsobiť časy spojov k vlakovým spojom do priemyselného parku, škôl alebo k vojenskému opravárenskému podniku,“ hovorí Erika Ságová z mestského úradu v Trenčíne.
Prepojiť mestské časti s centrom
Viaceré pripomienky žiadali priame autobusové prepojenie okrajových častí Trenčína, ako Zlatovce, Záblatie alebo Kubrica s centrom mesta a Juhom tak, aby nemuseli prestupovať. „V tomto období sa začína proces vyhodnocovania pripomienok. Chceme sa venovať každej jednej pripomienke, potrvá to dva až tri mesiace. Ak budú opodstatnené, dáme návrh do zapracovania do grafikonu,“ dodala Ságová.
Ľudia chcú návrat k bývalému linkovaniu
Podľa jedného z autorov návrhu nového grafikonu Milana Skývu zo spoločnosti DIC Bratislava je veľa pripomienok, ktoré žiadajú návrat k bývalému linkovaniu.
„To sme v našom návrhu vyhodnotili ako nesystémové alebo živelné. Chceme odstrániť nedostatky pôvodného grafikonu,“ povedal Skýva.
Predpokladá, že základné úpravy dokončia v priebehu budúceho týždňa, následne pripravia návrh na definitívne znenie linkovania aj s novým grafikonom.
Upravený grafikon plánujú ešte prerokovať s poslancami na výboroch jednotlivých mestských častí.
Pripomienky sa opakujú
Pripomienky ľudí sa podľa neho opakujú. „Ľudia sú konzervatívni, majú určité dopravné návyky, ktoré chcú dodržať bez ohľadu na to, či to vyhovuje ostatným, ktorí používajú hromadnú dopravu,“ dodal s tým, že zmena číslovania autobusových liniek je logická.
V návrhu uplatnili hierarchiu obsluhy podľa najžiadanejších ciest.
„Najväčšie zdroje a ciele ciest cestujúcich, ako je sídlisko Juh, centrum, sídlisko Sihoť, Kubrá a Zlatovská, sme prepojili nosnými linkami s hustým intervalom, podľa možností s priamou obsluhou, bez zachádzok,“ hovorí Skýva.
Nosné linky dostali číslovanie 1 až 9, aby aj označenie zvýraznilo ich význam. „Druhá skupina sú doplnkové linky. Tie dopĺňajú sieť obsluhy nosných liniek a v podstatnej miere zabezpečujú obsluhu okrajových zón mesta.“
Doplnkové linky majú čísla 11 – 19. Do systému zaviedli aj školské linky, ktoré by mali zabezpečovať návoz do školy a zvoz zo školy. Ich trasy by mali viesť okolo významných obytných zón a škôl v meste. Ich číslovanie bolo predbežne stanovené číslami 21 – 23.
„Nepovažujeme za logické, aby mali nosné linky čísla 1, 3, 14 a 21. Argument, že bývam v Trenčíne 30 rokov a štvorka išla vždy takto je síce pravdivý, ale keď sa do toho raz zavedie poriadok, myslím, že to bude prospešné všetkým,“ dodal Skýva.