TRENČÍN. Stredná umelecká škola v Trenčíne oslavuje prvé desaťročie od svojho vzniku.
Pôvodne Stredná priemyselná škola odevná má v súčasnosti desať umeleckých odborov, ku ktorým v septembri pribudne digitálna maľba- koncept art, ktorá má študentov pripraviť na súčasné potreby trhu.
Škola oslávila výročie výstavou v Galérii Miloša Alexandra Bazovského, kde predstavila výber prác študentov zo všetkých odborov. Práce sú vystavené v priestoroch pri recepcii a v suteréne galérie do 13. marca.


Z priemyselnej na umeleckú
História premeny školy z priemyselnej na umeleckú sa začala 1. septembra 1987, keď na Strednej priemyselnej škole odevnej otvorili prvý umelecký študijný odbor modelárstvo a návrhárstvo odevov – v súčasnosti odevný dizajn.
Odbor bol na Slovensku ojedinelý a reagoval na dobre rozvinutý odevný priemysel v Trenčíne. Po 60 rokoch však priemysel náhle skončil, čo výrazne ovplyvnilo záujem o štúdium odboru.
Terajšia riaditeľka školy Oľga Papúchová sa preto rozhodla zaradiť do siete dva nové umelecké odbory – propagačnú grafiku a propagačné výtvarníctvo, ktoré predznamenali začiatok Strednej umeleckej školy.
S príchodom fotografa Pavla Obsta v roku 2004 otvorili ďalší odbor úžitková fotografia - v súčasnosti fotografický dizajn a tiež scénickú a kostýmovú tvorbu, ktorá súvisela s už zavedeným odevným dizajnom.
Technické odbory, ktoré zostali z priemyslovky, postupne vyradili a nahradili ich umelecké. Škola vďaka tomu získala dobrý základ na vybudovanie čisto umeleckej školy, čo sa jej o tri roky aj podarilo.

Ďalšie nové odbory
Udalosť 1. januára 2006 oslávili krstom jednotlivých odborov a výstavou prác pedagógov školy taktiež v priestoroch Galérie Bazovského. V roku 2007 sa riaditeľka Mária Vilkovská rozhodla zaviesť do školy ďalší nový odbor, reklamnú tvorbu, ktorú experimentálne overovali a dolaďovali päť rokov.
Odbor mala na starosti absolventka multimédii Iveta Ochranková. Pri vyradení ďalších technických odborov, o ktoré už nebol záujem, pribudla v roku 2010 animovaná tvorba a priemyselný dizajn.

Skúsenosti so zaraďovaním úplne nových odborov využili aj pri dizajne interiéru a dizajne exteriéru, vďaka čomu mohli opäť zasahovať do obsahu učiva a prispôsobovať odbory aj zmenám, ktoré prebiehali v ekonomike.
Vilkovská hovorí, že ekonomika má v súčasnosti prívlastok „kreatívna“, a preto je škola schopná pripraviť študentov na prax aj potreby trhu. Výhodou je podľa nej tiež samotný spôsob výučby.

„Predmety vyučujeme v blokoch, čím podporujeme plynulosť výučby a tvorby. Študenti musia tiež pravidelne vytvárať projekty, ktoré sú obmedzené časom aj témou a musia si ich obhájiť pred komisiou, čím sa naučia rozmýšľať samostatne a kreatívne,“ hovorí.
Podľa vedúceho výtvarno- praktickej činnosti na škole Ivana Štefku sú študenti v súčasnosti špecifickí.
„Mám pocit, že študenti sú čím ďalej tým viac sebavedomejší, aj keď často neúmerne k tomu, čo dokázali,“ hovorí Štefka, k čomu Vilkovská dodáva, že na väčšine študentov jej v súčasnosti chýba určitá ctižiadostivosť a chuť na sebe pracovať.
„Všetko chcú veľmi rýchlo a bez práce.“

Príliš veľa zdrojov
Štefka to vidí ako dôsledok doby, keď si môžu študenti pri určitej téme na internete nájsť toľko zdrojov a nápadov, že sa s nimi už nemusia toľko trápiť sami.
Na druhej strane je však podľa nich vidieť, že majú v niektorých oblastiach obrovský prehľad.
„Keď ich niečo zaujme alebo baví, majú prístup k takému množstvu informácii, že toho dokážu obsiahnuť obrovské množstvo,“ hovori riaditeľka.
Jedna vec však stále zostáva rovnaká.
„Medzi študentmi sa vždy, už v prváku nájdu takí, ktorí sú pracovití a na škole im záleží. Práve oni už počas štúdia často získavajú ocenenia a majú perspektívu do budúcnosti,“ uzavrel Štefka.