Štvrtok, 2. apríl, 2020 | Meniny má Zita

Prvý most ponad Váh slúžil už pred vyše sto rokmi

Prvý most ponad Váh smerujúci do Nového Mesta nad Váhom z rakoľubianskeho smeru postavili v roku 1913. Stavbu sprevádzali ťažkosti, stavbyvedúci sa dokonca pre chybu obesil.

Na nezvyčajnom stretnutí sa zišlo takmer dvadsať ľudí.Na nezvyčajnom stretnutí sa zišlo takmer dvadsať ľudí. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Zaujímavú tradíciu založili začiatkom decembra takmer dve desiatky obyvateľov novomestského regiónu. Mosty by podľa nich nemali spájať iba protiľahlé brehy riek, ale predovšetkým ľudí žijúcich na oboch stranách.

A preto si nadšenci histórie z Rakoľúb, Kočoviec, Beckovskej Viesky, Nového Mesta nad Váhom i ďalších miest dohodli stretnutie na moste ponad Váh. Prvý most tam postavili už pred vyše sto rokmi.

Kompa cez Váh nestačila

Spojenie Beckovčanov s Novým Mestom nad Váhom bolo problémom ešte na sklonku 19. storočia. Mnešická kompa nestačila a často bola vyradená z prevádzky. „V zime bol prevoz na druhú stranu znemožnený.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ak rieka dobre zamrzla, dalo sa prejsť na druhú stranu po ľade. Iba málokto si však trúfal na ľad aj s povozom. Mnoho Beckovčanov chodilo cez Váh pešo po ľade riskujúc vlastný život,“ uviedol historik Jozef Karlík. V januári i vo februári 1895 boli kompy vyradené z prevádzky.

Najbližšie fungovala až medzi Hôrkou a Mošovcami-dnešnými Považanmi. Aj na začiatku 20. storočia zostávalo spojenie s druhým brehom Váhu na úrovni stredoveku. „Napríklad od 18. decembra 1906 až do 17. marca 1907 kompa vôbec nepremávala. No práve v tom istom roku zásluhou beckovského statkára a penzionovaného tabulárneho sudcu Júliusa Dualského bolo rozhodnuté, že sa konečne postaví pevný železný most cez Váh. Pomohli aj dobré konexie Dualského, ktoré mal na župnom úrade,“ pokračoval Karlík.

Priaznivci novomestských dejín si tak počas stretnutia pripomenuli históriu mostov vedúcich ponad Váh v smere do Nového Mesta nad Váhom. V ich rukách sa na stretnutí objavili vzácne historické fotografie, mapujúce architektúru niekoľkých mostov, ktoré tu boli postupne vybudované. „Prvý historický most ponad Váh spájajúci Rakoľuby s Novým Mestom bol postavený v roku 1913 a slávnostne otvorený 19. júna v tom istom roku.

Bola to bežná oceľová prútová oblúková konštrukcia spájaná nitmi. Vydržal až do konca druhej svetovej vojny, kedy ho ustupujúce nemecké vojská vyhodili do vzduchu.
Podmínovali vlastne len kamenné piliere, ale po ich zničení sa aj oceľové časti zrútili do Váhu,“ uviedol Ján Hubinský, jeden zo spoluorganizátorov nezvyčajného stretnutia.

Náhradný most bol vybudovaný hneď po vojne za pomoci sovietskych vojsk. Podobne aj cesta „betónka“, až po križovatku v Rakoľuboch. Konštrukcia bola veľmi podobná tej predchádzajúcej – nitované oceľové pásy a tri oblúky.

Most posvätil farár

Župný inžinier vymeral pred stavbou prvého mosta v roku 1913 polohu mostného telesa a navrhol dve varianty.
„Podľa jednej mal byť most postavený na mieste beckovského prievozu. Druhý návrh ho staval južnejšie, medzi Viesku a Rakoľuby, teda tam, kde jestvuje aj dnes. S výstavbou mosta sa napokon začalo až v roku 1911, pretože jeho stavba sa niekoľko rokov odkladala,“ vysvetlil zakladateľ netradičného stretnutia Jozef Karlík. Na slávnosti 19. júna 1913 posvätil most trenčiansky mestský farár a opát Rudolf Klíž. Asistoval mu beckovský katolícky kňaz Ján Hevera.

Na slávnosti nechýbal ani trenčiansky župan Július Szalavszky a podžupan Štefan Rudnay. Pred postavením mosta dorazili do Beckova aj najnovšie výdobytky modernej techniky. V roku 1907 sem zaviedli telefónnu linku a na pošte bola k dispozícii verejná telefónna hovorňa.

Náhradný most, ktorý bol po vojne vybudovaný s pomocou sovietskych vojsk, pretrval necelé dve desaťročia. Katastrofálna povodeň v roku 1958 nahlodala pilóty zapustené na dne Váhu a nasledujúca veľká voda o dva roky neskôr dielo skazy dokončila.

„Most síce zostal stáť, ale hrozilo, že pri najbližšom zvýšenom prietoku povolí. Preto bol aj tento most strhnutý a začal sa stavať nový. Prvýkrát v Československu bola použitá technológia kontinuálnej betonáže. Hlavným stavbyvedúcim bol Rus,“ pokračoval Hubinský.

Stavbyvedúci sa pre chybu obesil

Most bol stavaný postupne z oboch brehov rieky. Pravdepodobne z príčin novej a neveľmi overenej technológie každá z jeho častí smerovala výškovo rozdielne.

„Keď sa to zistilo, bolo už neskoro a hotová mostovka vyzerala, akoby ju robil nejaký učeň pod vplyvom istých látok: hrb a hneď jama. Hlavný stavbyvedúci sa s tým nevedel zmieriť a ukončil svoj život dobrovoľne pomocou povrazu a slučky,“ povedal Ján Hubinský.
Tento nepresne vybudovaný most, napriek svojmu vzhľadu a tragédii s ním spojenej, vydržal až do roku 1995. V tom roku bol postavený nový železobetónový monolit.

A ten, rovný, estetický a spoľahlivý, slúži dodnes. Účastníci prvého „Mostového stretnutia“ si zaspomínali aj na niektoré detaily zo svojho života spojené s históriou mostov postavených nad Váhom.

„Keď boli záplavy v období rokov 1963-1965 a na jar sa topil sneh, bol most málo stabilný. Autobus priviezol ľudí k mostu, tu vystúpili a prešli po moste pešo. Na druhej strane mosta čakal ďalší autobus a viezol ľudí ďalej. Keď v roku 1965 podmylo most, chodilo sa na druhú stranu cez Trenčín alebo Piešťany,“ zaspomínala si Anna Tupá z Kočoviec.


 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  8. Bude dobre!
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  10. "Škoda riskovať!"
  1. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  2. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. Namiesto výroby automobilov výroba pľucnych ventilátorov
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  8. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 36 169
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 19 593
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 18 608
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 15 667
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 12 345
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 200
  7. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 672
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 660
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 195
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 090

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Vybrali sme jedenástku sezóny VII. ligy Sever. Kto sa do nej dostal?

V 7. lige Sever sa stihla odohrať iba jesennú časť súťažného ročníka. Vybrali sme pre vás 11 mien, ktoré nás v nej najviac zaujali.

ilustračná fotka

Úrad pre dohľad začal šetrenie v bojnickej nemocnici v súvislosti s obeťou Covid-19

Odborníci posudzujú správnosť diagnostických a liečebných postupov zamestnancov nemocnice počas hospitalizácie 60-ročného pacienta, ktorý po prepustení do domácej liečby zomrel.

Ilustračná fotografia.
Akcia je časovo obmedzená

Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace

Noviny si nemusíte teraz chodiť kupovať, doručíme vám ich domov.

Akcia na predplatné 3+3. Zaplať za 3 mesiace a ďalšie 3 mesiace máš predplatné zdarma.

Po meste sa vyvážal potužený alkoholom

Nezodpovedného vodiča, ktorý sa v noci vyvážal po meste potužený alkoholom, zastavila hliadka polície.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická nehoda pri Nitre: Zomreli traja ľudia

Auto prešlo do protismeru, následky pre posádku oboch áut sú fatálne.

Krízový štáb mesta Martin oznámil nové opatrenia

Školské jedálne sa pre verejnosť neotvoria.

Už ste čítali?