Utorok, 27. júl, 2021 | Meniny má BoženaKrížovkyKrížovky

Prvý most ponad Váh slúžil už pred vyše sto rokmi

Prvý most ponad Váh smerujúci do Nového Mesta nad Váhom z rakoľubianskeho smeru postavili v roku 1913. Stavbu sprevádzali ťažkosti, stavbyvedúci sa dokonca pre chybu obesil.

Na nezvyčajnom stretnutí sa zišlo takmer dvadsať ľudí.Na nezvyčajnom stretnutí sa zišlo takmer dvadsať ľudí. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Zaujímavú tradíciu založili začiatkom decembra takmer dve desiatky obyvateľov novomestského regiónu. Mosty by podľa nich nemali spájať iba protiľahlé brehy riek, ale predovšetkým ľudí žijúcich na oboch stranách.

A preto si nadšenci histórie z Rakoľúb, Kočoviec, Beckovskej Viesky, Nového Mesta nad Váhom i ďalších miest dohodli stretnutie na moste ponad Váh. Prvý most tam postavili už pred vyše sto rokmi.

Kompa cez Váh nestačila

Spojenie Beckovčanov s Novým Mestom nad Váhom bolo problémom ešte na sklonku 19. storočia. Mnešická kompa nestačila a často bola vyradená z prevádzky. „V zime bol prevoz na druhú stranu znemožnený.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak rieka dobre zamrzla, dalo sa prejsť na druhú stranu po ľade. Iba málokto si však trúfal na ľad aj s povozom. Mnoho Beckovčanov chodilo cez Váh pešo po ľade riskujúc vlastný život,“ uviedol historik Jozef Karlík. V januári i vo februári 1895 boli kompy vyradené z prevádzky.

Najbližšie fungovala až medzi Hôrkou a Mošovcami-dnešnými Považanmi. Aj na začiatku 20. storočia zostávalo spojenie s druhým brehom Váhu na úrovni stredoveku. „Napríklad od 18. decembra 1906 až do 17. marca 1907 kompa vôbec nepremávala. No práve v tom istom roku zásluhou beckovského statkára a penzionovaného tabulárneho sudcu Júliusa Dualského bolo rozhodnuté, že sa konečne postaví pevný železný most cez Váh. Pomohli aj dobré konexie Dualského, ktoré mal na župnom úrade,“ pokračoval Karlík.

Skryť Vypnúť reklamu

Priaznivci novomestských dejín si tak počas stretnutia pripomenuli históriu mostov vedúcich ponad Váh v smere do Nového Mesta nad Váhom. V ich rukách sa na stretnutí objavili vzácne historické fotografie, mapujúce architektúru niekoľkých mostov, ktoré tu boli postupne vybudované. „Prvý historický most ponad Váh spájajúci Rakoľuby s Novým Mestom bol postavený v roku 1913 a slávnostne otvorený 19. júna v tom istom roku.

Bola to bežná oceľová prútová oblúková konštrukcia spájaná nitmi. Vydržal až do konca druhej svetovej vojny, kedy ho ustupujúce nemecké vojská vyhodili do vzduchu.
Podmínovali vlastne len kamenné piliere, ale po ich zničení sa aj oceľové časti zrútili do Váhu,“ uviedol Ján Hubinský, jeden zo spoluorganizátorov nezvyčajného stretnutia.

Skryť Vypnúť reklamu

Náhradný most bol vybudovaný hneď po vojne za pomoci sovietskych vojsk. Podobne aj cesta „betónka“, až po križovatku v Rakoľuboch. Konštrukcia bola veľmi podobná tej predchádzajúcej – nitované oceľové pásy a tri oblúky.

Most posvätil farár

Župný inžinier vymeral pred stavbou prvého mosta v roku 1913 polohu mostného telesa a navrhol dve varianty.
„Podľa jednej mal byť most postavený na mieste beckovského prievozu. Druhý návrh ho staval južnejšie, medzi Viesku a Rakoľuby, teda tam, kde jestvuje aj dnes. S výstavbou mosta sa napokon začalo až v roku 1911, pretože jeho stavba sa niekoľko rokov odkladala,“ vysvetlil zakladateľ netradičného stretnutia Jozef Karlík. Na slávnosti 19. júna 1913 posvätil most trenčiansky mestský farár a opát Rudolf Klíž. Asistoval mu beckovský katolícky kňaz Ján Hevera.

Na slávnosti nechýbal ani trenčiansky župan Július Szalavszky a podžupan Štefan Rudnay. Pred postavením mosta dorazili do Beckova aj najnovšie výdobytky modernej techniky. V roku 1907 sem zaviedli telefónnu linku a na pošte bola k dispozícii verejná telefónna hovorňa.

Náhradný most, ktorý bol po vojne vybudovaný s pomocou sovietskych vojsk, pretrval necelé dve desaťročia. Katastrofálna povodeň v roku 1958 nahlodala pilóty zapustené na dne Váhu a nasledujúca veľká voda o dva roky neskôr dielo skazy dokončila.

„Most síce zostal stáť, ale hrozilo, že pri najbližšom zvýšenom prietoku povolí. Preto bol aj tento most strhnutý a začal sa stavať nový. Prvýkrát v Československu bola použitá technológia kontinuálnej betonáže. Hlavným stavbyvedúcim bol Rus,“ pokračoval Hubinský.

Stavbyvedúci sa pre chybu obesil

Most bol stavaný postupne z oboch brehov rieky. Pravdepodobne z príčin novej a neveľmi overenej technológie každá z jeho častí smerovala výškovo rozdielne.

„Keď sa to zistilo, bolo už neskoro a hotová mostovka vyzerala, akoby ju robil nejaký učeň pod vplyvom istých látok: hrb a hneď jama. Hlavný stavbyvedúci sa s tým nevedel zmieriť a ukončil svoj život dobrovoľne pomocou povrazu a slučky,“ povedal Ján Hubinský.
Tento nepresne vybudovaný most, napriek svojmu vzhľadu a tragédii s ním spojenej, vydržal až do roku 1995. V tom roku bol postavený nový železobetónový monolit.

A ten, rovný, estetický a spoľahlivý, slúži dodnes. Účastníci prvého „Mostového stretnutia“ si zaspomínali aj na niektoré detaily zo svojho života spojené s históriou mostov postavených nad Váhom.

„Keď boli záplavy v období rokov 1963-1965 a na jar sa topil sneh, bol most málo stabilný. Autobus priviezol ľudí k mostu, tu vystúpili a prešli po moste pešo. Na druhej strane mosta čakal ďalší autobus a viezol ľudí ďalej. Keď v roku 1965 podmylo most, chodilo sa na druhú stranu cez Trenčín alebo Piešťany,“ zaspomínala si Anna Tupá z Kočoviec.


 

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  2. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  7. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 631
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 760
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 5 629
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 336
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 278
  6. Od Česka až po Jadran 3 915
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 137
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 114
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 380
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračné foto.

Na dvoch uliciach v Trenčíne pribudnú nové polopodzemné kontajnery. Rovnaký spôsob regulácie odpadu používajú aj iné mestá v kraji.


5 h

Trenčianski policajti obvinili z prečinu krádeže 22-ročného Gruzínca. Pri krádeži v obchodnom dome ho zadržali príslušníci súkromnej bezpečnostnej služby.


TASR 5 h
Digitálny 3D model terénu hradiska v Zemianskom Podhradí.

Pamiatkový úrad Slovenskej republiky pripravil ďalší digitálny 3D model archeologického náleziska, v tomto prípade hradiska lužickej kultúry nachádzajúceho sa západne od obce Zemianske Podhradie v okrese Nové Mesto nad Váhom.


TASR 6 h
Trenčiansky hrad.

V Kultúrno-informačnom centre v Trenčíne začali v utorok s predajom druhej edície eurobankoviek s motívom Trenčianskeho hradu.


TASR 6 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Voda zaliala viaceré domy a podmyla cesty. Starosta odhadol škody na státisíce eur. Do obce smerujú ťažké mechanizmy.


26. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Pôvodný vlastník zomrel v roku 1978.


26. júl

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 22 h

Už ste čítali?