Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Prvý most ponad Váh slúžil už pred vyše sto rokmi

Prvý most ponad Váh smerujúci do Nového Mesta nad Váhom z rakoľubianskeho smeru postavili v roku 1913. Stavbu sprevádzali ťažkosti, stavbyvedúci sa dokonca pre chybu obesil.

Na nezvyčajnom stretnutí sa zišlo takmer dvadsať ľudí.Na nezvyčajnom stretnutí sa zišlo takmer dvadsať ľudí. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Zaujímavú tradíciu založili začiatkom decembra takmer dve desiatky obyvateľov novomestského regiónu. Mosty by podľa nich nemali spájať iba protiľahlé brehy riek, ale predovšetkým ľudí žijúcich na oboch stranách.

A preto si nadšenci histórie z Rakoľúb, Kočoviec, Beckovskej Viesky, Nového Mesta nad Váhom i ďalších miest dohodli stretnutie na moste ponad Váh. Prvý most tam postavili už pred vyše sto rokmi.

Kompa cez Váh nestačila

Spojenie Beckovčanov s Novým Mestom nad Váhom bolo problémom ešte na sklonku 19. storočia. Mnešická kompa nestačila a často bola vyradená z prevádzky. „V zime bol prevoz na druhú stranu znemožnený.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak rieka dobre zamrzla, dalo sa prejsť na druhú stranu po ľade. Iba málokto si však trúfal na ľad aj s povozom. Mnoho Beckovčanov chodilo cez Váh pešo po ľade riskujúc vlastný život,“ uviedol historik Jozef Karlík. V januári i vo februári 1895 boli kompy vyradené z prevádzky.

Najbližšie fungovala až medzi Hôrkou a Mošovcami-dnešnými Považanmi. Aj na začiatku 20. storočia zostávalo spojenie s druhým brehom Váhu na úrovni stredoveku. „Napríklad od 18. decembra 1906 až do 17. marca 1907 kompa vôbec nepremávala. No práve v tom istom roku zásluhou beckovského statkára a penzionovaného tabulárneho sudcu Júliusa Dualského bolo rozhodnuté, že sa konečne postaví pevný železný most cez Váh. Pomohli aj dobré konexie Dualského, ktoré mal na župnom úrade,“ pokračoval Karlík.

Skryť Vypnúť reklamu

Priaznivci novomestských dejín si tak počas stretnutia pripomenuli históriu mostov vedúcich ponad Váh v smere do Nového Mesta nad Váhom. V ich rukách sa na stretnutí objavili vzácne historické fotografie, mapujúce architektúru niekoľkých mostov, ktoré tu boli postupne vybudované. „Prvý historický most ponad Váh spájajúci Rakoľuby s Novým Mestom bol postavený v roku 1913 a slávnostne otvorený 19. júna v tom istom roku.

Bola to bežná oceľová prútová oblúková konštrukcia spájaná nitmi. Vydržal až do konca druhej svetovej vojny, kedy ho ustupujúce nemecké vojská vyhodili do vzduchu.
Podmínovali vlastne len kamenné piliere, ale po ich zničení sa aj oceľové časti zrútili do Váhu,“ uviedol Ján Hubinský, jeden zo spoluorganizátorov nezvyčajného stretnutia.

Skryť Vypnúť reklamu

Náhradný most bol vybudovaný hneď po vojne za pomoci sovietskych vojsk. Podobne aj cesta „betónka“, až po križovatku v Rakoľuboch. Konštrukcia bola veľmi podobná tej predchádzajúcej – nitované oceľové pásy a tri oblúky.

Most posvätil farár

Župný inžinier vymeral pred stavbou prvého mosta v roku 1913 polohu mostného telesa a navrhol dve varianty.
„Podľa jednej mal byť most postavený na mieste beckovského prievozu. Druhý návrh ho staval južnejšie, medzi Viesku a Rakoľuby, teda tam, kde jestvuje aj dnes. S výstavbou mosta sa napokon začalo až v roku 1911, pretože jeho stavba sa niekoľko rokov odkladala,“ vysvetlil zakladateľ netradičného stretnutia Jozef Karlík. Na slávnosti 19. júna 1913 posvätil most trenčiansky mestský farár a opát Rudolf Klíž. Asistoval mu beckovský katolícky kňaz Ján Hevera.

Na slávnosti nechýbal ani trenčiansky župan Július Szalavszky a podžupan Štefan Rudnay. Pred postavením mosta dorazili do Beckova aj najnovšie výdobytky modernej techniky. V roku 1907 sem zaviedli telefónnu linku a na pošte bola k dispozícii verejná telefónna hovorňa.

Náhradný most, ktorý bol po vojne vybudovaný s pomocou sovietskych vojsk, pretrval necelé dve desaťročia. Katastrofálna povodeň v roku 1958 nahlodala pilóty zapustené na dne Váhu a nasledujúca veľká voda o dva roky neskôr dielo skazy dokončila.

„Most síce zostal stáť, ale hrozilo, že pri najbližšom zvýšenom prietoku povolí. Preto bol aj tento most strhnutý a začal sa stavať nový. Prvýkrát v Československu bola použitá technológia kontinuálnej betonáže. Hlavným stavbyvedúcim bol Rus,“ pokračoval Hubinský.

Stavbyvedúci sa pre chybu obesil

Most bol stavaný postupne z oboch brehov rieky. Pravdepodobne z príčin novej a neveľmi overenej technológie každá z jeho častí smerovala výškovo rozdielne.

„Keď sa to zistilo, bolo už neskoro a hotová mostovka vyzerala, akoby ju robil nejaký učeň pod vplyvom istých látok: hrb a hneď jama. Hlavný stavbyvedúci sa s tým nevedel zmieriť a ukončil svoj život dobrovoľne pomocou povrazu a slučky,“ povedal Ján Hubinský.
Tento nepresne vybudovaný most, napriek svojmu vzhľadu a tragédii s ním spojenej, vydržal až do roku 1995. V tom roku bol postavený nový železobetónový monolit.

A ten, rovný, estetický a spoľahlivý, slúži dodnes. Účastníci prvého „Mostového stretnutia“ si zaspomínali aj na niektoré detaily zo svojho života spojené s históriou mostov postavených nad Váhom.

„Keď boli záplavy v období rokov 1963-1965 a na jar sa topil sneh, bol most málo stabilný. Autobus priviezol ľudí k mostu, tu vystúpili a prešli po moste pešo. Na druhej strane mosta čakal ďalší autobus a viezol ľudí ďalej. Keď v roku 1965 podmylo most, chodilo sa na druhú stranu cez Trenčín alebo Piešťany,“ zaspomínala si Anna Tupá z Kočoviec.


 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Študuj v malom a ži vo veľkom
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  10. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 534
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 319
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 13 327
  4. Aká je chémia vôní 12 222
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 372
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 882
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 651
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 275
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 777
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 5 988
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračná fotografia.

Slovensko sa podľa premiéra z hľadiska epidemiologickej situácie nachádza v pasci

"Testy nemáme zabezpečené a som zvedavý, kto sem príde pred Vianocami a povie, že bude lockdown," pýtal sa premiér.

Predseda vlády SR Igor Matovič prichádza na zasadnutie Ústredného krízového štábu 25. novembra 2020 v Bratislave.

Matovič: Niektoré školy sa otvoria, testovanie preberám do vlastných rúk

Premiér SR Igor Matovič preberá pilotné testovanie žiakov na ochorenie COVID-19 do vlastných rúk.

Predseda vlády SR Igor Matovič.

Radnica má záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta

Dubnická samospráva už niekoľko rokov deklaruje svoj záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Už ste čítali?