BRATISLAVA. Slovenský džez sa prezentoval na vysokej úrovni interpretácie, ale tiež organizačne boli džezáky na kvalitnej úrovni.
Do sveta išla správa o tom, že na Slovensku sa hrá svetový džez. Hneď prvý večer sľuboval nezvyčajný príval na oboch stranách diania – skvelú hudbu a nevšedný záujem publika.
Úvod určili svojím hlasovaním návštevníci minuloročného festivalu, ktorí dali najviac hlasov spomedzi mladých slovenských kapiel z „B“ pódia, formácii Groove Hub. Pri všetkej snahe tohto talentovaného tria musím konštatovať, že sme odtrhli ovocie ešte nedozreté.
Várady potvrdil svoj talent
Zrelosť, napriek svojmu veku, preukázal Andreas Várady a jeho Band. Andreas je v sedemnástich rokoch rešpektovaný gitarista na svetových pódiách. Hral pre George Bensona na americkom a európskom turné, je chránencom legendárneho Quincy Jonesa, má zmluvu na nahrávanie s vydavateľstvom Verve.
Na bicie hrá Andreasov brat, 12-ročný Adrian, na elektrickú basu otec Bandy a nad rodinnou zostavou lieta v oblakoch strhujúcej improvizácie Radovan Tariška, ako hosť.
Podľa Quincy Jonesa je Andreas najtalentovanejší muzikant planéty, ktorý dáva hudbe miesto, aké jej naozaj patrí. Andreas Várady Band a Radovan Tariška toto prehlásenie potvrdili.
Jeff Ballard, Lionel Loueke a Chris Cheek – to sú traja vynikajúci svojrázni sólisti, ktorí umne a oddane odovzdali svoj kumšt do služieb kolektívu. Odpracovali kus ťažkej roboty, ktorej výsledky docenili poslucháči nadšeným potleskom. Nielen Ballardova premočená košeľa, ale aj široký záber a dôležitosť Louekeho gitary, hrajúcej ako harmonický a basový inštrument, a zvuková pestrosť pri pekelnej technike saxofonistu Chris
Cheeka dáva tejto zostave prívlastok nezabudnuteľná.
Mesiace pred džezákmi som stretol v meste mladých džezových adeptov. S radosťou malého dieťaťa so zmrzlinou v ruke sa hrdili lístkami na koncert.
„Neposlušné šteňa“ bolo témou rozhovorov dlho pred jeho príchodom. Koncert však prekonal všetky očakávania. Študenti z Univerzity v Severnom Texase pri ich variabilnom nástrojovom obsadení hrajú hudbu z inej planéty so samozrejmosťou prváckej algebry.
Stretnutie tretieho druhu
Pozadie tohto kumštu je asi v nezvyčajnom súžití a súhre. Ale predsa len ich podozrievam, že majú istý modus, v ktorom sa pohybujú pri interpretácii svojich skladieb. Inak by nemohli predniesť skladbu, ktorú predtým nikdy nehrali, ba dokonca ju nemali ešte pomenovanú – a dúfam, že sa neišlo len o lacný vtip.
Pretože koncert Snarky Puppy bolo stretnutie tretieho druhu.
Druhý deň otváral Jurko Griglák and Company.
Slovenský basový virtuóz hrá už dlhšie so svojou „company“ a hrá stále spoľahlivo. Tak, aby bol vždy lákadlom a poučením.
Porter išiel naplno
Večer uzatváral vlastne prvý vokálny akt festivalu. Gregory Porter je v Bratislave dôverne známy. Bol tu už viackrát na samostatných koncertoch a vystúpeniach. Tentoraz však slávnostnejšie.
Festival je predsa len sledovanejší „event“ a teší sa aj zvýšenej pozornosti publika i médií. Podľa toho pristúpil ku koncertu aj Gregory Porter. Nenechal si nikde štrbinku na oddych alebo úľavu. Obecenstvo to adekvátne docenilo.
Nedeľa sa odohrala vo sviatočnom tempe. Po dlhom čase francúzsky džez. Prezentoval ho hráč na kontrabas Stéphane Kerecki a jeho saxofónový kvartet. Veľmi svižne a francúzsky ležérne vítal prvú hodinu prichádzajúce davy.
Vhodný úvod do nedeľnej atmosféry, na ktorom sa dalo po celý večer stavať. Tejto výzvy sa chytil taliansky kvartet Luca Ciarla. Husle a akordeón vo frontlajne je vždy viac raritou než bežným obsadením. Luca Ciarla je vynikajúci huslista a Vince Abbraciante je akordeónový virtuóz.
Kvartet bol ozdobou festivalov v Montreux i v Melbourne. Strhujúce sóla a horúca rytmika zaujala aj bratislavské publikum. Program večera prešiel do bluesu. Jeho nositeľkou bola Marla Glen s mohutným sprievodom. Neostala len pri vavrínoch svojej slávy, ale predstavila aj najnovší album Tricks & Tracks.
Ďalšie legendy
Záver tretieho dňa patril ďalšiemu headlinerovi. Džezová legenda v pravom slova zmysle – kapela Fourplay. Ako názov naznačuje, jedná sa o štyroch hravých, koncertným hraním i štúdiom vyťažených vynikajúcich inštrumentalistov.
Kapela z malými zmenami na poste gitaristu existuje celé štvrťstoročie a tomu zodpovedá ich zohratosť a popularita. Ich vrúcne podanie džezu z kategórie „smooth“ znelo príjemne zamatovo, ale vôbec nie mierne, pretože každá úprava a každé sólo malo patričnú bravúru a lesk.
Tak vyznel aj záver ich koncertu. Nie ako bodka za správami, ale ako pozvánka. Veď o dva dni sa v Starej tržnici diali veci.
V utorok zhustlo centrum Bratislavy v okolí Starej tržnice. Program postavený na spevoch. Najprv Sisa Fehér a jej provokujúci prejav podporený tvorivou kapelou Fehero Rocher. Veľmi pozitívny zjav európskej hudobnej scény zo slovenskými koreňmi.
Poľský džez reprezentoval svojským spevom a kapelou s ojedinelým hudobným výrazom Gregorz Karnas. Veľmi príťažlivý koncert a vhodný akt vyčnievajúci z program festivalu, plný energie a s vyrovnaným účtom má dať – dal.
Esperanza Spalding
Ak boli takí stáli džezoví priaznivci, ktorí na Bratislavské jazzové dni do Incheby nešli, potom si určite odložili čas a vstupenky na koncert štvrtého dňa džezákov. Hviezda, ktorá vypredáva scény v San Franciscu a v Los Angeles, bola najväčším ťahákom aj v Bratislave. Esperanza Spalding je určite najžiadanejším hudobným aktom v Spojených štátoch.
Jej futuristický projekt je doslova dusiaci pre všetkých poslucháčov bez rozdielu. Tí, čo poznajú Emilyn príbeh, ho hltajú so zatajeným dychom, a tí, čo ho vidia prvýkrát, ostávajú v neistote.

Päť postáv na pódiu vyrába počas koncertu neuveriteľnú horu hudby v spevoch, sprievodnej gitare, bicích nástrojoch a basovej gitare, ktorá je nositeľom celej myšlienky. V rukách génia sa mení na koráb, ktorý prenáša celý rozprávkový príbeh z jednej vesmírnej záhrady do druhej.
Prípadný priestor pre improvizáciu vyplňuje majstrovský súboj troch špičkových hudobníkov. Ten priestor bol dostatočne hustý na to, aby sme si uvedomili ich veľkosť. Esperanza Spalding a jej Emily´s D+Evolution bude ešte dlho doznievať v atmosfére hodnotenia a spomienok.
Bratislavské jazzové dni obsiahli široký záber – od bezprostrednej aktuálnosti svetovej džezovej scény, cez slovenské mladé talenty na „B“ pódiu festivalovej haly, po stálice džezovej tradície a obľúbenosti.
Priniesli vzácnosti svetového džezu slovenskej džezovej verejnosti, a naopak, ukázali svetu aktíva a silné stránky slovenského džezu.
Zahraničie má dôvod prísť do Bratislavy opäť, slovenský džez si môže s okolitým svetom podať ruky.