Tradície na kopaniciach spoznával 
s primášom z filmu Sváko Ragan

Trenčan Jozef Lehocký (74) dokazuje, že nie je všetko zlato, čo sa blyští. Poklady, ktoré desaťročia objavoval po dedinách západného Slovenska, vkladá do kníh.

Jozef Lehocký v knižnici Michala Rešetku.Jozef Lehocký v knižnici Michala Rešetku. (Zdroj: Peter Martinák)

TRENČÍN. Čaro ľudových tradícií v knihách Jozefa Lehockého znovu objavujú folklórne súbory i široká verejnosť.

Hudobník, tanečník, choreograf, zberateľ, editor. Jedno súvisí s druhým, ale ak by ste k sebe mali priradiť len jeden z týchto atribútov, ktorý by to bol?
- Editor. Je to ten, kto pripravuje dielo na vydanie. Aby sa dal význam tohto slova priradiť k mojej osobe, teda aby som mohol pripraviť moje publikácie, bolo potrebné absolvovať činnosti, ktoré obsahujú prvé štyri slová v otázke.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Venoval som sa aktívne hudbe a tancu, viem sa pýtať, rozprávať sa o hudbe, speve a tanci s muzikantmi, spevákmi a tanečníkmi.
Takéto informácie sú základom práce choreografa a zberateľa a editor ich písomne spracuje.

SkryťVypnúť reklamu

Po vyučení za strojného zámočníka ste absolvovali priemyslovku v Dubnici nad Váhom a technickú vysokú školu v Bratislave. Aké paralely vidíte medzi technikou a folklorizmom?
- Dobre hrať na hudobný nástroj a tancovať na vysokej úrovni – za tým je veľa hodín poctivej, náročnej prípravy a potom aj takej práce.

Za technickou prácou strojára sú náročné predmety v štúdiu a konkrétny merateľný výsledok. V technických tvorivých činnostiach je okrem toho nutné mať nápad, ako riešiť problém. Nápad je jedným z podstatných komponentov pre výsledok, čiže dobrú choreografiu. V technickom výskume i zberateľskej práci folkloristu a editovaní je dôležité mať systém, takže paralely medzi technikou a folklorizmom sú tesné.

Kam siahajú vaše umelecké začiatky?
- Moje muzikantské pôsobenie v cimbalových a zábavových kapelách, v mestskom estrádnom orchestri či sprevádzanie speváckeho zboru, bolo na amatérskej úrovni. Neodvážim sa naň vzťahovať náročnejšie umelecké posúdenie. Začiatkom v tejto oblasti je absolvovanie hudobnej školy na husle a harmoniku v Trenčíne.

SkryťVypnúť reklamu

Tancovať som sa učil v súbore Trenčan pod vedením profesorky Eleonóry Kubalovej. Pre každého Lúčničiara, ktorý sa po odchode z Lúčnice venoval choreografickej tvorbe, bol viac ako vzorom profesor Štefan Nosáľ.
Možno aj to mi pridalo na odvahe prijať ponuku na založenie súboru Brezová v Brezovej pod Bradlom, kde sme po skončení môjho štúdia spolu s manželkou pracovali a viedli súbor.

Choreografii ste sa popri hudbe a tancu začali venovať pomerne skoro. Znamená to, že už v mladosti ste zatúžili po výraznejšom podpise pod dianím na javisku?
- Už počas štúdia na priemyslovke bolo považované za samozrejmé, že keď tancujem v Trenčane, musím to vedieť naučiť aj iných.
Do reprezentačného programu školy som nacvičil dievčenské karičky a ruský tanec. Mladíckou nerozvážnosťou bolo postavenie choreografie z východného Slovenska v súbore Kopaničiar v Myjave. Vtedajší vedúci súboru zdvihol moje sebavedomie s presvedčením, že keď tancujem v Lúčnici, tak to musím vedieť.

SkryťVypnúť reklamu

Napodiv, tanec zostal v repertoári súboru niekoľko rokov. V súbore Brezová išlo o serióznu tvorivú prácu, hoci popri zamestnaní náročnú. No darila sa nám. V roku 1972 sme získali hlavnú cenu za objavnosť na československej súťaži súborov.

Bez čoho si neviete predstaviť tvorbu a nácvik choreografickej kompozície?
- Takto postavená otázka zahŕňa širokú problematiku, môže sa týkať rôznych tanečných žánrov. Kvalifikovane by na ňu vedel odpovedať pedagóg z Vysokej školy múzických umení. Vztiahnem ju na slovenský ľudový tanec a moje poznatky a skúsenosti.

Pre prácu choreografa by mali byť východiskom vedomosti o tanci, ktorý chce inscenovať, o tanečných motívoch, priebehu tanca, priebehu tanečnej príležitosti – zábavy, pobavenia pri harmonike, obchôdzky s tancom po dedine, či o spoločenských zvyklostiach v minulosti.
Tam je veľa využiteľných vecí i hotových nápadov. Ale keby aj všetko poznal, bez invencie by výsledok nebol dobrý.

Keďže ste účinkovali vo viacerých slovenských umeleckých súboroch, vrátane Lúčnice, môžete porovnávať. Ktorý na vás zapôsobil najsilnejšie – či už z hľadiska regionálnych špecifík alebo profesijného rastu?
- Každý v niečom. Ľudové tradície mi boli blízke a trocha známe z domáceho prostredia. Moji rodičia vyrastali na dedine, počúval som o tom doma. V Trenčane som sa k nim dostal z inej strany.

V Techniku som mal možnosť poznať rôzny spôsob tvorby choreografie i práce s interpretmi dvoch osobností – pani Hedy Šimonekovej a pána Viliama Grusku.
Účinkovanie v Lúčnici bolo pre mňa vysokou školou, najmä keď si ma profesor Nosáľ vybral za asistenta pri tvorbe a réžii programu folklórnych súborov, taktiež pri tvorbe a nácviku záverečnej choreografie na celoštátnej spartakiáde v Prahe v roku 1965.
Síce som si z toho dôvodu o rok predĺžil štúdium, ale stálo to za to.

Desaťročia ste pôsobili na viacerých folklórnych festivaloch. Zaiste sú medzi nimi niektoré, pre vás s prívlastkom nezabudnuteľné.
- Je ich naozaj veľa. Napríklad na Krajských slávnostiach piesní a tancov v Krakovanoch v roku 1967 (teraz folklórny festival Myjava) sme v spolupráci s manželmi Kubalovcami pripravili vôbec prvý program dedinských folklórnych skupín zo západného Slovenska. Bol uvedený aj vo Východnej. V roku 1969 pri príležitosti 25. výročia SNP nechýbala v programe vo Východnej choreografia Juraja Kubánku Kuruci.

Po bojovej téme a tancoch so šabľami nasledoval v závere nezabudnuteľný prednes básne Mor ho! v podaní národného umelca Viliama Záborského. Hľadisko povstalo a zostalo ticho.
Symbolika proti sovietskemu vojsku, prítomnému na Slovensku, bola viac ako zrejmá. V programovej rade nám vtedy nebolo všetko jedno.

Kedy a kde ste začali realizovať výskum v oblasti tradičných prejavov ľudovej kultúry?
- Prvé výskumy som začal robiť v Brezovej pod Bradlom. V mestečku a okolitých kopaniciach som získal veľa materiálov, ktoré som potreboval pre tvorbu programu v súbore.
Okrem rozhovorov s pamätníkmi som si občas zahral aj na zábavách s cimbalovou kapelou s vynikajúcim kopaničiarskym primášom Jánom Petruchom.
Pri takej hudbe bývali ešte zábavy, ako voľakedy – chlapi si rozkazovali zahrať do tanca. Videl som tance a priebeh zábavy v autentických podobách.
V neskorších rokoch som robil výskum v iných regiónoch západného Slovenska pre potreby práce v iných súboroch i pre publikovanie.
Na Topoľčiansku som použil netradičnú metódu. V spolupráci s tamojším osvetovým strediskom som podnietil vznik niekoľkých dedinských folklórnych skupín. Získal som tak možnosť zatancovať si s dobrými tanečníkmi a potom tance aj podrobnejšie opísať.
 

Hodiny strávené v domácnostiach pri získavaní prameňov nepochybne dokresľujú životné osudy pamätníkov i okolnosti, za ktorých boli spomienky zaznamenané.
- Keď som v Radošine hľadal informátorov, o jednej pani hovorili ako o dobrej speváčke, ale že o zábavách asi nebude vedieť hovoriť. Od narodenia krívala. Na zábavy chodila pozerať, do tanca ju však mládenci nebrali.
Bola veľmi dobrá pozorovateľka, asi s fotografickou pamäťou. Do podrobností mi popísala, ako sa tancovalo. Vedela opraviť nielen ako sa partneri držali pri tanci, ale aj prevedenie tanečných motívov.

Ste autorom desiatich publikácií z edície „Ľudové piesne, spevné a tanečné tradície trenčianskeho Považia“. Komu sú určené?
- Moje publikácie sú zdrojmi základných informácií k témam ľudový tanec, spev a hudba vo všetkých súvislostiach. Spätnú väzbu mám rozsiahlu. Čerpajú z nich folklórne súbory, detské i mládežnícke, spevácke skupiny.
V dedinách v nich nachádzajú informácie o udržiavaní či obnovovaní ľudových tradícií ako súčasti súčasného spoločenského života.
Obsahujú informácie pre výučbu regionálnych tradícií na školách. Sú tiež študijnou literatúrou na katedrách vysokých škôl s etnologickým zameraním.

Autor: autor pracuje vo Verejnej knižnici Michala Rešetku

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 797
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 433
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 198
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 473
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 390
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 139
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 807
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 499
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Za jeden deň zistili viac ako dve desiatky priestupkov.


V blízkosti požiaru boli uskladnené približne tri kubické metre palivového dreva.


TASR
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Ilustračné foto.

Týkať sa budú niektorých parkovacích miest, ale aj krátkodobej celkovej uzávery komunikácií.


TASR

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu