TRENČÍN. Jeden z najvýznamnejších predstaviteľov expresívnej figurálnej maľby Michael Rittstein prezentuje množstvo svojich veľkoformátových obrazov od 25. septembra v Galérii M. A. Bazovského.
Svetoznámy umelec, ktorého obrazy sú zastúpené aj v zbierkach v Paríži, vo Viedni a prezentované na mnohých svetových výstavných fórach, bol v roku 2012 vybraný prezentovať Českú republiku na letných olympijských hrách v Londýne.
Celý rok vtedy pracoval na 27 obrazoch, ktoré spolu tvorili jediný panel zahŕňajúci olympijské športy.
Na obrazoch sú neuskutočnené sny
Ryby za volantom obrovských traktorov, monumentálne kobylky v rôznych podobách, gigantické mravce i motýle, zajace osedlané nahými ženami, kravy aj čistotných kocúrov môžete až do konca októbra vidieť vo výstavných sieňach Bazovského galérie.
Svojrázny umelec Michael Rittstein vyznáva grotesknú maľbu expresívneho zamerania, maľuje aj plátna s rozmermi 3,5 x 2 metre.
„Radosť z práce si dožičím. Práca ma strašne baví. V takomto prípade idem do postele s tým, že mi je ľúto noci, počas ktorej nebudem maľovať. Pred zaspaním sa teším, že sa zase ráno postavím pred obraz,“ povedal Michael Rittstein.
Od počiatku tvorby sa prezentoval ako impulzívny maliar s bohatou invenciou. Dokáže sa inšpirovať aj tou najbanálnejšou skutočnosťou, ktorá pod jeho rukami prechádza zázračnými premenami.
Pestrá paleta farieb ožíva v jeho práci do predstáv vymykajúcich sa reálnemu svetu, do predstáv, ktoré sa vám neprisnia ani v tom najbláznivejšom sne.
Michael Rittstein je skvelý kolorista, ktorý využíva nekonečné podoby a možnosti farieb. „S mladíckou rozšafnosťou zobrazuje traktory, autobusové zastávky.
Necháva zápasiť kobylky, jeho zajace, medvede a iné živočíchy sa oddávajú milostným hrám vo vyhrotenej nadsádzke a bez hlbšieho podtextu,“ povedala kurátorka výstavy Alena Hejlová.
Autorova maľba býva lahodne melancholická, nespútane hravá a uvoľnená a potom zase drsná a surová.
„Rittstein našiel oporu v energických a gestických ťahoch štetca. Jeho obrazy navodia v divákovi autonómny zmyslový zážitok priestoru. Autora bavia veľké obrazy, pretože po nich môže kráčať. Maľuje ich totiž na zemi, môže sa k nim skláňať a približovať sa, byť doslova ich súčasťou,“ prezradila ďalej Hejlová.
Rittsteinove obrazy sú príťažlivé možno aj preto, že autor maľovanie nikdy nepovažoval za svoje zamestnanie, ale za spôsob existencie, bez ktorej nemôže byť.
Z jeho obrazov je to výrazne cítiť.
Bláznivé obrazy aj v Bazovského galérii
Michael Rittstein sa narodil 17. septembra 1949 v Prahe. Od roku 2001 pôsobí na Akadémii výtvarných umení v Prahe ako vedúci pedagóg.
Už názvy jeho výstav Zasnený traktorista, Bola Rusalka Ruska?, Tetovaný jogurt, Modré semišky, Citróny útočia, Spotená veverička či Okom klokana napovedajú o nekonečnosti autorovej fantázie.
„Rittstein kontinuálne maľuje počas svojho celého života, tvorí spontánne a s radosťou, nie s pocitom uplatnenia sa na spoločenskom rebríčku. Jeho maľba sa vyznačuje deformáciou tvarov, šantením postáv a predmetov, groteskným dejom, sarkazmom a vtipom,“ pokračovala Hejlová.
Svojich priaznivcov priťahuje aj búraním spoločenských predsudkov a pokryteckých zásad.
Dokázal tak namaľovať Kravy na rybách, ale aj obraz Posledný Hippie, kde nadšené zvieratá tlieskajú osamelému rockovému hudobníkovi, pričom ľudia v jeho blízkosti iba váhavo prechádzajú okolo.
Trenčín sa stal po Žiline (2014) jedným z mála slovenských miest, kde mohli priaznivci výtvarného umenia Rittsteinove obrazy obdivovať.