NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Novomestské Námestie slobody patrilo 4. júla medzinárodnéhmu zrazu vozidiel značky Citroën od najstarších modelov až po tie najnovšie. Okrem slávneho Fantomasovho Citroënu DS, či legendárnej „Kačeny“ obľúbenej mníškami vo filmoch o žandároch zo Saint Tropez, získal množstvo obdivovateľov aj športový model auta, na ktorom sa do centra mesta priviezol jeho tvorca Jarin Hořava z Telča.
Originálne auto vyrobil za jeden mesiac
„Formulový“ športiak Citroën La Petite Rosalie žal úspechy na závodných okruhoch od roku 1932. Napriek tomu, že z Hořavovej mašiny sála dokonalý retroštýl vrátane úmyselne mierne skorodovaných kolies, jeho „Malá Rosalie“ má iba jediný rôčik. „Vyrobil som ju vlastnými rukami v uplynulom roku za jeden mesiac.
Nie je to replika Citroënu La Petite Rosalie, skôr úplne nový výtvor mojej fantázie blížiaci sa podobe auta staršieho viac ako osemdesiat rokov. Toto je ale úplne originálne auto,“ usmial sa Hořava.
Retro Citroën, z ktorého cítiť históriu automobilového športu, hravo zvládne rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. Auto poháňa benzín a jeho spotreba je nízka. „Na 100 kilometroch si vypije iba 6 litrov,“ usmial sa Hořava. Jazdca v „starunkej“ formuli“ obdivujú aj policajti po celej Európe, nedovolia si ho zastaviť. „Včera nás pri Bratislave predbiehalo policajné auto a z neho nám pozorne nás sledujúc s údivom kývali chlapíci v uniformách,“ potvrdil Jarin.
S autom prešiel celú Európu
Hořavova pretekárska dvojvalcová mašina s objemom 650 ccm pútala nielen oči Novomešťanov. V roku 2014 s „Malou Rosalie“ v rámci Tour D´Europe okúsil cesty mnohých štátov nášho kontinentu.
Bývalému automobilovému pretekárovi do vrchu aplaudovali priaznivci veteránov v Nemecku, Belgicku, Holandsku Francúzsku, Švajčiarsku, Taliansku i Lichtenštajnsku. „Náročnú európsku trasu som zdolal už po desiatykrát. 6500 kilometrov som prešiel na tomto aute za deväť dní,“ prezradil majiteľ veterána a zároveň jeho výrobca. Prekvapujúco, počas prejazdu Francúzskom, rodiskom značky Citroën, sa stretol iba s chladnou odozvou.
„Francúzi sú „žabožrúti“, tí k autám nemajú žiaden vzťah. Ani my sme ich nezaujali. Ale v Holandsku a v Nemecku boli z môjho vozidla nadšení,“ priznal. Nadšená z auta je aj Hořavova partnerka, ktorá v kokpite auta rozdávala úsmevy aj na novomestskom námestí.
Malá Rosalie prekonala svetové rekordy
Staviteľ vozidla si kvalitu vlastného auta pochvaľuje. Dlhé trate zvláda bez najmenších problémov.
„Je to také jednoduché auto, že mi pri ďalekých cestách postačujú iba kliešte a skrutkovač. Základom sú súčiastky z Citroënu 2CV,“ pokračoval Hořava. Takýchto retromašín vyrobil už päť, v pláne ma ďalšiu „Malú Rosalie“. Postaviť svoje vozidlá na závodnú čiaru však neplánuje. Jeho predchodcovia v 30. rokoch minulého storočia s Citroëenom La Petite Rosalie prekonali viacero svetových rekordov. Najslávnejším je rekord z roku 1933.
„Malá Rosalie“ dokázala vtedy za 134 dní pri priemernej rýchlosti 94 kilometrov za hodinu prejsť neuveriteľných 300 - tisíc kilometrov bez jedinej výmeny súčiastky. Obrovskú vzdialenosť prešiel vtedy slávny športiak iba s nevyhnutnou výmenou oleja a paliva. Rekord bol vtedy veľkou reklamou spoločnosti Yacco, ktorý mal poukázať na kvalitu ich minerálneho oleja. Nálepku olejárskej firmy spred 80 rokov nosí hrdo na kapote aj športiak, ktorý vlastnými rukami dokázal v minulom roku vyrobiť Jarin Hořava.