Pán Balaj sa v uvedenom článku v odseku: „SAD nedoložila hospodársky výsledok“ vyjadril, že nie sú známe náklady SAD na trenčiansku MHD, ani to, ako ovplyvnili nižšie ceny hospodársky výsledok SAD a že sme nikde uviedli, ako sa použila dotácia 2,4 milióna korún poskytnutá Mestom Trenčín a aká by bola výška cestovného, ak by táto dotácia nebola poskytnutá. Nevieme, odkiaľ pán Balaj čerpal informácie na toto tvrdenie, ale sú nepravdivé a zavádzajúce verejnosť. Pravidelne každý štvrťrok sme povinný preukazovať Trenčianskemu samosprávnemu kraju (TSK) podľa zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme písomnou formou straty, ktoré nám vznikajú pri poskytovaní výkonov vo verejnom záujme, kalkulácie výkonov za dotovanú dopravu a rozbor tržieb a nákladov podľa jednotlivých liniek. V uvedených materiáloch je vyčíslený hospodársky výsledok, čiže tržby i náklady za MHD Trenčín.
Ďalej sme k žiadostiam adresovaným na TSK v súvislosti so zvyšovaním cien cestovného v MHD predkladali komplexný rozbor stredísk MHD (Trenčín, Považská Bystrica, Púchov, Nové Mesto nad Váhom), kde sme uviedli, ako by nám vzrástli tržby v súvislosti so zvýšením cien a aký hospodársky výsledok by sme vykazovali v prípade zvýšenie i nezvýšenia cien v uvedených MHD. Žiadosti sme prvýkrát predložili 3. 11. 2003 na Okresný úrad Trenčín, potom 7. 1. 2004 na TSK, nakoľko pôsobnosti v tejto oblasti prešla na samosprávny kraj. Naše žiadosti sme urgovali 8. 3. a 25. 5. Rokovať o cestovnom sme začali až 21. 7. 2004, kedy sme znovu predložili komplexný rozbor každého strediska MHD za I. polrok 2004. V žiadosti o zvýšenie cestovného v MHD Trenčín sme požadovali zvýšenie cestovného o 2 Sk, a to na 12 korún pri kúpe cestovného lístka za hotové a 10 Sk pri kúpe lístka na čipovú kartu. Pre všetky kategórie dôchodcov sme boli ochotní v prípade nami požadovaného zvýšenia uvažovať s päťdesiatpercentným zľavneným cestovný. Naša požiadavka však nebola schválená v plnom rozsahu.
Čo sa týka mimoriadnej dotácie Mesta Trenčín vo výške 2,4 milióna korún, bola nám poskytnutá na vykrytie straty z dôvodu zvýšenia spotrebnej dane na naftu a DPH. Tieto straty mesačne predstavujú 400-tisíc korún. Zároveň sme sa zaviazali nezvyšovať v I. polroku cestovné a rozšíriť zmluvnú prepravu pre školákov, čo sme aj dodržali. Poskytnutím dotácie v I. polroku mesto de facto uznalo, že straty, ktoré v MHD vznikajú, sú oprávnené. Tie s v II. polroku dokonca prehlbujú, pretože vzrástli ceny pohonných hmôt, avšak mesto nám už dotáciu neposkytlo, dokonca sa odmietavo vyjadrilo k zvýšeniu cestovného, ktorým, sme chceli straty čiastočne riešiť. Pokiaľ ide o využitie dotácie, bola použitá na nákup nafty. Jej využitie podľa zmluvy sme povinní preukázať Mestu Trenčín do 15. 1. 2005 na finančné oddelenie mesta.
K predpokladaným hospodárskym výsledkom v MHD Trenčín len toľko, že aj napriek dotácii zo štátneho rozpočtu na vykrytie poskytovaných zliav cestovného dôchodcom, študentom, ZŤP a dotácii z Mesta Trenčín, očakávame stratu vo výške 10 mil. korún. Aby sme v budúcom roku udržali dotovanú dopravu v požadovanom rozsahu a nevykazovali stratu, pre MHD Trenčín požadujeme dotáciu vo výške 21,3 mil. korún, čo sme aj s komplexným rozborom deklarovali na stretnutí u primátora mesta 20. októbra 2004.
Autor: Ing. Milan Sáska, ekonomický riaditeľ SAD