Naposledy do nej chodilo len sedem postihnutých detí, pričom trieda vyžaduje minimálne dvojnásobok. „Pri takomto počte detí je pre nás neekonomické utiahnuť triedu (mesačné náklady na mzdy štyroch učiteľov predstavujú 60-tisíc korún, pozn. red.). A to aj napriek tomu, že mesto ako vlastník budovy hradilo všetky náklady na prevádzku triedy a snažilo sa ju v Starej Turej udržať,“ hovorí Iveta Kováčiková, metodička pre špeciálne školy Krajského školského úradu v Trenčíne. Hoci mesto vyvíjalo enormnú snahu o zachovanie tejto triedy, neuspelo. Predstavitelia mesta apelovali na rodičov, aby svoje deti neprihlasovali do normálnej, ale osobitnej školy, tí však robili pravý opak. Trieda na Jiráskovej ulici tak zostala poloprázdna a riaditeľke špeciálnej školy Elene Harušťákovej nezostávalo nič iné, len triedu zrušiť.
„V jednotlivých základných školách v meste sú deti s diagnózou, ktorá ich predurčuje do špeciálnej triedy,“ tvrdí primátor. Zdôrazňuje, že rodičia tým spôsobujú problémy nielen učiteľom, ale hlavne dieťaťu. To v priebehu pol roka nie je schopné dostatočne zvládnuť učivo, ktoré zvládajú zdravé deti. „Prianie rodičov je jedna vec, ale to, čo ich dieťa naozaj potrebuje, vec druhá,“ myslí si J. Kišš. S jeho názorom sa stotožňuje aj I. Kováčiková, podľa ktorej sa v ZŠ na deti kladú vyššie nároky, než sú schopné zniesť. Ako príklad uvádza prípad žiaka siedmeho ročníka, ktorý už mal absolvovať ôsmy ročník. „Chlapec, ktorého rodičia v siedmom ročníku preradili do normálnej ZŠ, k nám prišiel s tým, že počíta do dvadsať, pritom v špeciálnej základnej škole deti bežne počítajú do milióna,“ dodáva I. Kováčiková. Riaditeľka špeciálnej ZŠ v Novom Meste nad Váhom sa pridáva: „Základné školy nezvládajú integráciu postihnutých detí a presúvajú ich k nám. Potom máme druhý stupeň preplnený a do prvého sa nám nikto nehlási.“
Niektorí rodičia pri rozhodovaní sa, na akú školu svoje dieťa umiestnia, navštevujú pedagogicko-psychologickú poradňu v Novom Meste nad Váhom. „Každého rodiča len oboznámime o tom, že je tu možnosť zaradenia dieťaťa do špeciálnej základnej školy, konečné rozhodnutie je však na nich!“ hovorí Jarmila Škodová, riaditeľka Pedagogicko-psychologickej poradne a Centra výchovno-psychologickej prevencie v Novom meste nad Váhom. „Ak je klasická základná škola ochotná zvládnuť handicapované dieťa, rodičia ho tam veľmi ochotne dajú,“ tvrdí. Podľa nej špeciálne základné školy sú určené pre deti s mentálnou retardáciou, napríklad aj v kombinácií s telesným postihnutím. „Nemyslím si, že do špeciálnej školy by mali byť zaraďované deti, ktoré majú zachovanú inteligenciu, zlyhávajú len v správaní sa a majú vývinové poruchy učenia,“ hovorí liečebný pedagóg. Podľa J. Škodovej trieda by sa bola udržala, keby ju mohli navštevovať aj postihnuté rómske deti z okolitých dedín. Bohužiaľ, ich sociálne odkázaní rodičia im nemali z čoho hradiť cestovné náklady.
„Zhoreli sme hlavne na rozhodnutiach rodičov,“ hovorí Milan Klimáček z mestského úradu. „Každý učiteľ vie, že po pár mesiacoch sa zistí, ktoré dieťa je vhodné pre osobitnú školu. Dieťa v bežnej ZŠ prechádza jednotlivými ročníkmi s prižmúrenými očami a v piatej triede sa zistí, že je na úrovni prváka.“
Niektorí rodičia pri rozhodovaní sa volia radšej špeciálnu triedu v neďalekej Lubine. V súčasnosti ju navštevuje 16 integrovaných žiakov, čo značne presahuje priemer, ktorý je v okolitých mestách a obciach. „Je to zrejme aj povesťou školy, ktorá vytvára vynikajúce podmienky pre integrované deti,“ dodáva M. Klimáček.
Hoci trieda je zrušená len krátky čas, už sa objavujú hlasy o petícii, ktorá by triedu vrátila späť do Starej Turej. „Môj vážne chorý štrnásťročný syn má nulovú imunitu a nie je schopný chodiť medzi ostatné deti v Novom Meste. Nové prostredie mu po žiadnej stránke nevyhovuje, najlepšie sa cítil v malej útulnej triede v Starej Turej,“ hovorí Eliška Kolníková z Hrachovišťa, ktorá musí so synom každý deň absolvovať náročnú cestu do Nového Mesta nad Váhom, nevyhovuje mu ani veľmi skoré vstávanie.
Budovu, v ktorej špeciálna trieda sídlila, mesto zatiaľ nebude ponúkať na podnikateľské využitie. Niekoľko mesiacov chce počkať, či sa deti opäť nevrátia, aj keď šanca je naozaj minimálna.