Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Žiadne iné mesto modernizáciou železnice neutrpí tak ako Trenčín

Modernizácia železničnej trate na území mesta Trenčín variantom predpokladajúcim zbúranie mestskej plavárne (tzv. variantom 1) sa po prvýkrát dostala na stôl ešte bývalému prvému mužovi Trenčína Jozefovi Žiškovi.

Ten však na základe platného územného plánu mesta Trenčín tento variant zamietol. Generálny projektant ŽSR Reming Consult teda pokračoval v projektových prácach na variante v pôvodnej trase, nazývanom aj variant 0. Po zmene vo vedení mesta a príchode nového primátora Juraja Lišku vo februári 2003 Reming Consult otázku modernizácie trate variantom 1 otvoril nanovo. Tentokrát už úspešne. Čo si o takejto závažnej zmene kurzu myslí bývalý primátor Jozef Žiška, sa ho spýtala redakcia Trenčianskych novín.

Skryť Vypnúť reklamu

Projektantská firma Reming Consult vám ako úradujúcemu primátorovi predložila možnosť modernizovať železnicu variantom 1 ešte v roku 2002. Prečo ste ju vtedy vy i vtedajšie mestské zastupiteľstvo v podstate zmietli zo stola?

Náš nesúhlas s variantom 1 bol daný na základe toho, že odborné orgány mesta a mestského zastupiteľstva vydali po precíznom zvážení predloženého materiálu zamietavé stanovisko. K predloženým materiálom bol okrem iných expertov prizvaný aj spracovateľ územného plánu mesta Trenčín, a ten jasne skonštatoval, že tento variant nebol v súlade s platným územným plánom, ktorý bol prijatý v roku 1998. Územný plán sídelného útvaru je najzákladnejší zákon určujúci dianie v meste na mnoho rokov dopredu. Každé mesto a jeho predstavitelia sa ho musia držať, inak by mohol nastať strategický chaos v rozvoji daného územia. Chcem zdôrazniť, že k tvorbe tohto územného plánu sa museli vyjadriť aj všetci správcovia sietí, teda aj ŽSR. A oni s predloženým plánom súhlasili. Ak mali s traťou v Trenčíne iné plány, mali svoje požiadavky vzniesť vtedy. Mali žiadať vyčlenenie územia, v ktorom nebude povolený ďalší rozvoj, lebo sú to pre nich záujmové územia pre rozvoj železničnej dopravy. Územný plán, schválený aj za asistencie ŽSR, však predpokladá iba variant 0. Absolútne neráta s prekládkou mostu, búraním domov, ani likvidáciou žiadnych prevádzok. Na základe platného územného plánu sme ako mesto Trenčín dostali aj stavebné povolenie na rekonštrukciu plavárne, ktorá je technickou kultúrnou pamiatkou postavenou v roku 1936. A opäť podotýkam, že aj v tomto stavebnom konaní sa ako majiteľ susedných pozemkov museli vyjadriť ŽSR a opäť sa vyjadrili kladne! Je čudné, že prejde pár rokov a stanoviská sa s takou ľahkosťou menia. Ako k takémuto ľahkovážnemu správaniu majú rozumieť majitelia domov, ktoré sa majú zbúrať? Tí ľudia si na základe stavebného povolenia, vydaného znova v súlade s územným plánom mesta, zrekonštruovali za celoživotné úspory svoje domy. A teraz si predstavte, že niekto vám o päť rokov povie, že domy musia padnúť. Takže to zhrňme. Železnica mala podľa platného územného plánu prechádzať tým istým koridorom, ako prechádza dnes, aj v budúcnosti, a to bez akýchkoľvek úprav a odklonov trasy. Pre rýchlodráhu, ktorá bola vtedy spomínaná, bol vytýčený koridor, ktorý sa nachádza pod diaľnicou. Ako líniová stavba, obchádzajúca centrum mesta jeho intravilánom, mala odľahčovať historické jadro, ktoré už aj teraz dosť výrazne trpí otrasmi a hlukom spôsobeným automobilovou a ťažkou nákladnou vlakovou dopravou, ktorá svojím pôsobením obťažuje obyvateľov mesta a má neblahé následky na životné prostredie.

Skryť Vypnúť reklamu

Poldruha roka po vašom zamietavom stanovisku však poslanci mestského zastupiteľstva odmietnutý variant schválili. Ako hodnotíte ich rozhodnutie?

V predchádzajúcom volebnom období sme v nesúhlasnom stanovisku mesta popísali dôvody a podmienky, ktoré boli pri návrhoch na modernizáciu trate nutné dopracovať a rešpektovať. Firma Reming už ale upravený materiál mestu nepredložila. Počkala si až na výmenu garnitúry a tie isté materiály predostrela im. Osobne som stále presvedčený, že sa malo viac hľadieť na dopad, ktorý modernizácia bude mať na životné prostredie. Táto trať, vzhľadom na bariéry a hlučnosť, určite nie je pre mesto šetrná. Ďalším dôvodom, ktorý sa mal brať do úvahy, je, že chýbajú ekonomické analýzy znehodnotenia okolitého územia železnice. Variant 1 hrubo zasiahne do prostredia, ktoré mali Trenčania radi, obmedzí ich v priechode z jednej časti mesta do druhej. Mesto bude síce technickejšie a skomercionalizované, ale aj odľudštené. Rozhodnutie súčasného mestského zastupiteľstva nehodnotím ako veľmi šťastné. Je ale podmienené politickým zložením zastupiteľstva a vlády, ako aj lobizmom skupiny, ktorá zabezpečuje výstavbu a projektovú dokumentáciu pre ŽSR. Veľmi záležalo na tom, ako oni zvládnu svoju kampaň a v tomto smere bola firma Reming Consult naozaj profesionálom, ktorý nič nenechal na náhodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Na minulotýždňovom mimoriadnom zastupiteľstve, ešte pred schválením variantu 1, ohlásil poslanec Ľubomír Sámel vznik petičného výboru usilujúci o vypísanie referenda o trase železnice. Má podľa vás takáto iniciatíva ešte vôbec zmysel? Podporíte ju?

Určite sa s prekladateľmi návrhu na petíciu za referendum stretnem. Je mi ale veľmi ľúto, že v jednej petícii sa Trenčania už jasne vyjadrili a mesto ich hrubo odignorovalo. Namiesto toho bola zorganizovaná akási antipetícia, ktorej text bol veľmi zvláštny a tváril sa, že je o niečom inom, ako v skutočnosti bol. Otázka modernizácie železničnej trate je pre Trenčín mimoriadne dôležitá. Žiadne iné mesto na celom slovenskom úseku nezasiahne v takom rozsahu.
Tento veľmi závažný problém sa, žiaľ, veľmi spolitizoval a zdramatizoval. Trenčanom by sa už konečne malo bez emócií a politických kontextov vysvetliť, aký dopad bude mať táto stavba na ich mesto. Mali by vedieť, aké ďalšie možnosti mohli byť realizované, a to s oveľa menším dopadom na životné prostredie. Modernizácia trate sa bude realizovať až v ďalšom volebnom období a pre ďalšieho primátora a poslancov to bude veľmi zložitá úloha.
Dnešné, narýchlo urobené rozhodnutie, ma, žiaľ, nenapĺňa presvedčením, že bolo k obyvateľom mesta Trenčín korektné. Ak sa referendum podarí presadiť, budú mať Trenčania aspoň jedinečnú možnosť ukázať, aký záujem o svoje mesto majú. Napokon pri referende bude treba konečne ukázať aj celú faktografiu, či boli zvážené všetky pre a proti, či rozhodnutie poslancov vychádzalo z dobrej informovanosti a nebolo len čisto politické a účelové.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 854
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 655
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 830
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 088
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 701
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 503
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 599
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 524
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 394
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 342
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračné foto

V súvislosti s pandémiou nového koronavírusu vykonali hasiči v Trenčianskom kraji v roku 2020 celkovo 581 výjazdov.

25m
Útulky sú nepriamo závislé od pomoci dobrovoľníkov a verejnosti

Pandémia vyškrtla z kalendára útulkov aj adopcie psíkov do zahraničia.

23m

Obyvatelia a návštevníci mesta si už na Námestí Ľ. Štúra cigaretu nezapália.

33m
Odberné miesto na covid.

V Trenčianskom kraji 160.

2 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

20 h

Podľa aktuálne nastavených parametrov a údajov len z MOM, zriadených rezortom zdravotníctva, by si v Banskobystrickom kraji zopakovali testovanie v šiestich okresoch.

21 h

Už ste čítali?