Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky
KOMENTÁR:

Diskusia o železnici JE na mieste

Bezpochyby najmedializovanejšou témou týkajúcou sa Trenčína bola počas uplynulého roka problematika modernizácie železničnej trate na území mesta.

A to aj napriek argumentáciám niekoľkých politikov a lobistov, že vlastne ani nie je veľmi o čom diskutovať. Zo spomínaných troch variant, podľa nich jeden totiž nemá investora, zakonzervovanie súčastnej trate by zas pre Trenčín nebolo žiadnym prínosom. Ako jedinú možnú alternatívu táto skupina skloňuje variant predpokladajúci vybudovanie nového železničného mosta, zbúranie letnej plavárne ako i vyvlastňovanie súkromných pozemkov a domov v Orechovom. Napriek takejto agitácii si dovolím vysloviť niekoľko pochybností.

Skryť Vypnúť reklamu

Proces rozhodovania o modernizácii trate nie je absolútne jednoznačný. Mestskí poslanci ešte pod vedením bývalého primátora Jozefa Žišku variant naprieč plavárňou zmietli zo stola. Situácia sa zmenila až pod taktovkou jeho nástupcu Juraja Lišku, ktorý v júli minulého roku podpísal záväzné stanovisko k prekládke trate cez plaváreň. Rovnako postupoval aj ako šéf Spoločného obecného úradu o dva mesiace neskôr, pri podpise verejnej vyhlášky. Proti jeho rozhodnutiam vtedy protestovalo prostredníctvom tzv. Tuchyňovej petície viac ako desaťtisíc Trenčanov. Petičný výbor preto podal na orgány činné v trestnom konaní podnet, týkajúci sa podozrenia z porušenia stavebného zákona a zákona o samospráve. Keďže bývalý primátor vtedy konal aj bez vedomia mestských poslancov, tí ho zaviazali odvolať sa proti vlastnému rozhodnutiu na vyššiu inštanciu. Tým sa celá vec pre Lišku skončila, jeho odchodom do ministerského kresla ostal Čierny Peter jeho nástupcovi. Mestské zastupiteľstvo sa napokon ako ústupok verejnosti rozhodlo vymenovať špeciálnu komisiu, ktorá mala jednotlivé varianty posúdiť. Podľa niektorých jej členov bol ale variant mimo mesta vypracovaný účelovo, roztínajúc Záblatie. Nejasných je podľa nich aj množstvo ďalších okolností súvisiacich s územným rozhodnutím ako aj samotná súčinnosť variantu pretínajúceho plaváreň s územným plánom mesta. Takto koncipované projekty presvedčiť nedokázali a hlasovanie komisie skončilo nerozhodne 6:6. Komisia ustanovená samotnými poslancami im teda nedala žiaden mandát na presadzovanie tej ktorej alternatívy! Po nič neriešiacom hlasovaní sa napriek tomu rozprúdila masívna reklamná kampaň za podporu variantu naprieč plavárňou. Inzeráty v médiach, letáky na drahom kriedovom papieri roznášané priamo do bytov, zavádzajúce petície a podobné aktivity v Trenčíne vyrastajú ako huby po daždi. Nepodieľajú sa na nej síce priamo ŽSR, ale bratislavská projektantská spoločnosť Reming Consult. Táto firma podľa agentúry TASR získala od ŽSR zákazku na úseku Nové Mesto nad Váhom - Púchov v roku 2001 v rokovacom konaní bez zverejnenia. Len za projektovú dokumentáciu na vydanie územného rozhodnutia im ŽSR zaplatili 38 miliónov korún. A Reming chce kresliť ďalej. A práve to je dôvodom, prečo súkromná spoločnosť, ktorej ide o zákazku, začala ovplyvňovať verejnú mienku a vyvíjať tak nepriamy tlak na mestských poslancov. Podľa stanoviska ministerstva dopravy je rozhodnutie, či trať povedie mimo mesta, alebo naprieč ním práve plne v rukách mestských poslancov. Dôvody ŽSR a ďalších lobistov sú rovanko jasné. Podľa ŽSR musí mesto povedať konečné slovo najneskôr v septembri, aby sa na stavbu mohli čerpať prostriedky aj z eurofondov, a aby sa začalo stavať v roku 2006. Lobistické skupiny sa zas môžu uchádzať o lukratívne zákazky súvisiace s vyvolanými investíciami modernizácie trate.

Skryť Vypnúť reklamu

Už samotná genéza problematiky modernizácie trate v Trenčíne napovedá, že riešenie nie je také jasné, ako sa mnohí tvária. Väčšina politikov napriek tomu odmieta vypísanie referenda k tejto otázke. Tvrdia, že je to odborná téma a že plebiscit je drahý špás. Súhlasím, ale odborníci a najmä politici by mali mať záujem ľuďom vysvetliť, čo by skloňované alternatívy znamenali pre ich každodenný život. Čo sa týka vysokej ceny referenda – aj to je pravda. Určite by však stálo podstatne menej ako súčastná kampaň za jeden z variantov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  4. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  5. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  6. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  7. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  8. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  9. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  10. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  1. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  2. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  3. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  5. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  6. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  7. Investovanie sa tento rok oplatí
  8. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  9. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  10. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 078
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 18 280
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 9 218
  4. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 8 527
  5. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 878
  6. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 692
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 223
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 210
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 125
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 104
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Bánovce nad Bebravou.

Mesto Bánovce nad Bebravou dlžilo ku koncu minulého roka viac ako 3,035 milióna eur.

3 h

Otvoriť tiež môžu fitnes centrá, presnejšie parametre budú upravené vo vyhláške hlavného hygienika.

4 h

Už takmer 25 rokov trvá výstavba diaľnice D3 v náročných úsekoch severného Slovenska. Pripomína tak trochu nekonečný príbeh, o ktorom sa budeme rozprávať v pondelok v LIVE diskusii o 18:00 hod.

8 h
Bánovce nad Bebravou.

Bánovskú samosprávu bude najbližších šesť rokov kontrolovať Mária Laššová. V tajnej voľbe hlavného kontrolóra o tom rozhodli na dnešnom rokovaní poslanci mestského zastupiteľstva.

8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nemocnica chce využiť skúsenosti z druhej vlny pandémie. Plánuje zriadiť samostatný pavilón pre covidových pacientov.

20. apr

Africký mor ošípaných hlásia v Banskobystrickom kraji z Rimavskej Soboty, Veľkého Krtíša, Revúcej, Detvy aj Zvolena.

19. apr

Vážna nehoda sa stala dnes skoro ráno na R1 neďaleko Trnavy.

10 h

Divá zver prichádza k ľudským obydliam kvôli potrave.

20. apr

Už ste čítali?