Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

V Európe by si do centra historických miest nákladné vlaky nepustili

S problematikou trasovania železníc sa cez svoje kontakty zoznamoval v rakúskom meste Sankt Pölten aj trenčiansky lekár MUDr. Andrej Hrádocký.

Práve v tejto dolnorakúskej metropole prednedávnom riešili obdobný problém modernizácie železničného koridoru, o akom sa v dnešných dňoch diskutuje v Trenčíne.

V čom situácia v St. Pöltene pripomínala problematiku železnice v Trenčíne?

Aj tam, podobne ako v Trenčíne, stála hlavná otázka: Chceme železnicu stredom mesta alebo ju vysunieme mimo neho. Situáciu tam napokon vyriešili kompromisom, teraz budujú 22 km dlhý obchvat popri meste pre nákladné vlaky, osobná doprava s istými úpravami ostáva v meste. Chcem ale zdôrazniť, že v St. Pöltene sa všetky analýzy vedenia železničnej trate robili niekoľko rokov a na všetky ekologické a technické štúdie sa dali vypracovať aj nezávislé oponentské štúdie, aby sa pre dané územie našlo naozaj najlepšie riešenie. Toto v Trenčíne absolútne chýba. Takéto rozhodnutia sa môže zodpovedne spraviť až po nezávislom a úplnom posúdení všetkých variant. Ak sa rozhodne bez toho, aby prebehla všetka potrebná diskusia z ekologického a bezpečnostného hľadiska, nebude to európske riešenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Bolo by podobné riešenie ako v St. Pöltene výhodné aj pre Trenčín?

Pýtal som sa mojich priateľov v Rakúsku ako sa o takýchto dôležitých veciach rozhoduje u nich. Oni mi navrhli, že ak sa niekto z Trenčína bude o to zaujímať, radi ich uvítajú. Tak som to sprostredkoval a zástupcovia mesta a projektantských spoločností navštívili Sankt Pölten, kde práve riešili modernizáciu železnice na trase Viedeň - Mníchov. V Európe je dnes bežné, že sa diaľnice ani železničné trate nestavajú stredom mesta a že takéto riešenia sú už skôr otázkou minulosti. Podobne ako to bolo v prípade bratislavského Nového mosta, ktorý ústi pred korunovačným dómom Sv. Martina, alebo vedenie severojužnej magistrály cez Václavské námestie v Prahe. Nehovorím, že v St. Pöltene prijali to najoptimálnejšie riešenie, ale bolo tam úplne nemysliteľné, aby súhlasili s nákladnými vlakmi jazdiacimi stredom mesta rýchlosťou 160 km/h. Všetky veľké mestá v Európe riešia dnes dopravu, ktorá spôsobuje hluk, bezpečnostné ohrozenie alebo ekologické záťaže jej vysúvaním z obývaných častí na okraj mesta. Podobné kompromisné riešenie sa prijalo aj v Sankt Pöltene ako aj v ďalších rakúskych a nemeckých mestách. V Európe by si do centra historických miest nákladné vlaky jednoducho nevpustili.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké by teda, podľa vás, bolo optimálne riešenie modernizácie železnice v Trenčíne?

Mňa osobne ako lekára zaujíma najmä problematika hluku. V Európskej únii je dnes bežné, že sa vo väčších mestách robia hlukové mapy, aby sa znižovalo zaťaženie obyvateľov hlukom, ktorý je významný stresový faktor. Z toho, čo som mal možnosť zažiť, trendy v EÚ sú z hľadiska ekologického a zdravotníckeho vysúvať dopravu ako automobilovú tak aj vlakovú mimo obývaných oblastí, aby sa minimalizovalo hlukové zaťaženie obyvateľov. Eliminujú sa tak aj riziká nebezpečenstiev ako sú havárie cisterien a podobne. Trenčín ako európske mesto by sa tiež mal skôr uberať takýmto trendom, veď diaľnica mimo mesta už vedie. Železničnú dopravu tvorí až 95 percent nákladných vlakov. Keď vidíme, že sa budujú automobilky v Žiline a Trnave, je jasné, že intenzita železničnej dopravy, a teda aj hluku, bude stúpať. Alebo ešte môžeme stredom mesta vybudovať protihlukovú bariéru pripomínajúcu Berlínsky múr...

Skryť Vypnúť reklamu

Aký variant by bol pre Trenčín najlepší?

V Trenčíne sa diskutujú tri varianty, primátor poveril komisiu, tá sa ani napriek niekoľkomesačnej práci nedokázala vyjadriť, ktorý z týchto variantov je najlepší pre naše mesto. Podľa môjho názoru netreba unáhlene prijať rozhodnutie pre jeden z variantov, ale treba si nechať vypracovať bezpečnostné, ekonomické, ekologické a technické oponentské posudky na každý variant a na základe nich sa rozhodnúť pre ten najlepší. Lebo toto rozhodnutie bude pre Trenčín definitívne možno na 100 rokov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 886
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 009
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 110
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 289
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 063
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 739
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 651
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 849
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 721
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 676
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

V autobuse sa viezlo osem ľudí, hasiči z osobného vozidla vyslobodili jednu osobu.

Na diaľničnom privádzači sa zrazil autobus s osobným autom

Hasiči z Dubnice nad Váhom a Trenčína zasahovali pri dopravnej nehode na diaľničnom privádzači v Ilave.

Trenčianska župa je čoraz viac eko, spolupracuje už aj so včelármi

Cieľom spoločného memoranda je podpora oblasti environmentálnej výchovy, zlepšovanie stavu životného prostredia na území kraja či spoločná realizácia projektov.

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Po hádke s manželkou napadol jej rodičov

Obvineniam z ublíženia na zdraví a nebezpečného vyhrážania čelí 38-ročný muž.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Už ste čítali?