Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

V Európe by si do centra historických miest nákladné vlaky nepustili

S problematikou trasovania železníc sa cez svoje kontakty zoznamoval v rakúskom meste Sankt Pölten aj trenčiansky lekár MUDr. Andrej Hrádocký.

Práve v tejto dolnorakúskej metropole prednedávnom riešili obdobný problém modernizácie železničného koridoru, o akom sa v dnešných dňoch diskutuje v Trenčíne.

V čom situácia v St. Pöltene pripomínala problematiku železnice v Trenčíne?

Aj tam, podobne ako v Trenčíne, stála hlavná otázka: Chceme železnicu stredom mesta alebo ju vysunieme mimo neho. Situáciu tam napokon vyriešili kompromisom, teraz budujú 22 km dlhý obchvat popri meste pre nákladné vlaky, osobná doprava s istými úpravami ostáva v meste. Chcem ale zdôrazniť, že v St. Pöltene sa všetky analýzy vedenia železničnej trate robili niekoľko rokov a na všetky ekologické a technické štúdie sa dali vypracovať aj nezávislé oponentské štúdie, aby sa pre dané územie našlo naozaj najlepšie riešenie. Toto v Trenčíne absolútne chýba. Takéto rozhodnutia sa môže zodpovedne spraviť až po nezávislom a úplnom posúdení všetkých variant. Ak sa rozhodne bez toho, aby prebehla všetka potrebná diskusia z ekologického a bezpečnostného hľadiska, nebude to európske riešenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Bolo by podobné riešenie ako v St. Pöltene výhodné aj pre Trenčín?

Pýtal som sa mojich priateľov v Rakúsku ako sa o takýchto dôležitých veciach rozhoduje u nich. Oni mi navrhli, že ak sa niekto z Trenčína bude o to zaujímať, radi ich uvítajú. Tak som to sprostredkoval a zástupcovia mesta a projektantských spoločností navštívili Sankt Pölten, kde práve riešili modernizáciu železnice na trase Viedeň - Mníchov. V Európe je dnes bežné, že sa diaľnice ani železničné trate nestavajú stredom mesta a že takéto riešenia sú už skôr otázkou minulosti. Podobne ako to bolo v prípade bratislavského Nového mosta, ktorý ústi pred korunovačným dómom Sv. Martina, alebo vedenie severojužnej magistrály cez Václavské námestie v Prahe. Nehovorím, že v St. Pöltene prijali to najoptimálnejšie riešenie, ale bolo tam úplne nemysliteľné, aby súhlasili s nákladnými vlakmi jazdiacimi stredom mesta rýchlosťou 160 km/h. Všetky veľké mestá v Európe riešia dnes dopravu, ktorá spôsobuje hluk, bezpečnostné ohrozenie alebo ekologické záťaže jej vysúvaním z obývaných častí na okraj mesta. Podobné kompromisné riešenie sa prijalo aj v Sankt Pöltene ako aj v ďalších rakúskych a nemeckých mestách. V Európe by si do centra historických miest nákladné vlaky jednoducho nevpustili.

Skryť Vypnúť reklamu

Aké by teda, podľa vás, bolo optimálne riešenie modernizácie železnice v Trenčíne?

Mňa osobne ako lekára zaujíma najmä problematika hluku. V Európskej únii je dnes bežné, že sa vo väčších mestách robia hlukové mapy, aby sa znižovalo zaťaženie obyvateľov hlukom, ktorý je významný stresový faktor. Z toho, čo som mal možnosť zažiť, trendy v EÚ sú z hľadiska ekologického a zdravotníckeho vysúvať dopravu ako automobilovú tak aj vlakovú mimo obývaných oblastí, aby sa minimalizovalo hlukové zaťaženie obyvateľov. Eliminujú sa tak aj riziká nebezpečenstiev ako sú havárie cisterien a podobne. Trenčín ako európske mesto by sa tiež mal skôr uberať takýmto trendom, veď diaľnica mimo mesta už vedie. Železničnú dopravu tvorí až 95 percent nákladných vlakov. Keď vidíme, že sa budujú automobilky v Žiline a Trnave, je jasné, že intenzita železničnej dopravy, a teda aj hluku, bude stúpať. Alebo ešte môžeme stredom mesta vybudovať protihlukovú bariéru pripomínajúcu Berlínsky múr...

Skryť Vypnúť reklamu

Aký variant by bol pre Trenčín najlepší?

V Trenčíne sa diskutujú tri varianty, primátor poveril komisiu, tá sa ani napriek niekoľkomesačnej práci nedokázala vyjadriť, ktorý z týchto variantov je najlepší pre naše mesto. Podľa môjho názoru netreba unáhlene prijať rozhodnutie pre jeden z variantov, ale treba si nechať vypracovať bezpečnostné, ekonomické, ekologické a technické oponentské posudky na každý variant a na základe nich sa rozhodnúť pre ten najlepší. Lebo toto rozhodnutie bude pre Trenčín definitívne možno na 100 rokov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 18 207
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 16 735
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 009
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 643
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 413
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 8 124
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 7 071
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 889
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 786
  10. Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti 4 476
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Na pokračovanie Vážskej cyklomagistrály chce krajská samospráva využiť eurofondy

Trenčiansky samosprávny kraj plánuje v tomto roku vybudovať štvrtý z ôsmich úsekov Vážskej cyklomagistrály.

Vo Fakultnej nemocnici Trenčín zaočkovali do štvrtka 2045 osôb

Vakcínu dostali aj vojaci, policajti a zdravotníci z kritickej infraštruktúry, zamestnanci obslužných organizácií vykonávajúci činnosť v nemocnici, ale aj zamestnanci väzenskej nemocnice v Trenčíne, hospicu a zdravotní záchranári.

Pribudlo vyše sto úmrtí

Vo štvrtok potvrdili 2 729 pozitívne testovaných osôb na koronavírus, v Trenčianskom kraji 275.

Vo Fakultnej nemocnici Trenčín je momentálne mimo služby 101 zamestnancov

Vo Fakultnej nemocnici (FN) Trenčín je momentálne v samostatnom pavilóne 75 lôžok pre pacientov s ochorením COVID-19, obsadené sú na 75 percent.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Kotleba v Trenčíne: Prvý incident Lučanského nebol pokusom o samovraždu (+FOTO)

Previerka v trenčianskej väzenskej nemocnici trvala viac ako päť hodín.

Svrčinovec ráno opäť upchali kamióny

Po spustení diaľničného úseku D3 Čadca,Bukov – Svrčinovec sa ľudia tešili, že kolónam odzvonilo. Dnešné ráno ich presvedčilo o opaku.

FOTO: Kysuce pod bielou pokrývkou

Zo snehu sa tešia najmä deti.

Majiteľ Detvy o prestupe Gašpara, derby so Zvolenom, ambíciách, či zlej finančnej situácii

Majiteľ Tipos extraligovej Detvy Róbert Ľupták v exkluzívnom rozhovore pre týždenník MY hovorí o radostiach, ale aj starostiach v aktuálnej sezóne.

Už ste čítali?