Stanovisko ŽSR v súvislosti s modernizáciou železničnej trate v meste Trenčín
Modernizácia železničnej trate v meste Trenčín je súčasťou modernizácie V. eurokoridoru prechádzajúceho cez územie SR. Naším cieľom, ako investora stavby, je pokračovať v modernizácii železničnej trate na úseku Nové Mesto nad Váhom – Púchov, ktorý je financovaný aj zo zdrojov EÚ. Podstatou modernizácie železničných tratí je naplnenie medzinárodných dohôd s cieľom dosiahnuť úroveň európskej železničnej infraštruktúry.
Zo strany ŽSR boli mestu Trenčín predložené len dva varianty riešenia modernizácie. S mestom Trenčín vedú ŽSR už 2 roky odbornú diskusiu týkajúcu sa „variantu 0“ a „variantu 1.“ Rozhodnutie o výbere konkrétneho riešenia modernizácie železničnej trate v meste Trenčín je plne v kompetencii mesta. ŽSR odmietajú akékoľvek obvinenia o nekomunikácii a zásadne sa dištancujú od zákulisných hier poslancov mestského zastupiteľstva. ŽSR sa budú aj naďalej vyjadrovať zásadne len k odborným záležitostiam súvisiacim s modernizáciou železničnej trate.
Práve z odborného hľadiska ŽSR odporúčajú realizáciu „variantu 1“, ktorý napĺňa parametre európskej železnice. Realizácia „variantu 1“ nebude mať negatívny dopad na obyvateľov mesta Trenčín. ŽSR, ako investor stavby, sú si plne vedomé všetkých povinností, ktoré im z realizácie tohto variantu vyplývajú (vybudovanie nového kúpaliska, splnenie požiadavky obyvateľov mesta ohľadne zastavovania vlakov všetkých kategórií osobnej dopravy v meste, výkup dotknutých pozemkov a nehnuteľností, výstavba nových podchodov a nadchodov).
„Variant 2“, nad ktorým mesto Trenčín uvažuje, ŽSR jednoznačne odmietajú. Vzhľadom na situáciu je dnes absolútne nereálne uvažovať nad realizáciou tohto variantu z technického či finančného hľadiska. ŽSR zároveň odmietajú akékoľvek špekulácie o prevode alebo predaji pozemkov súvisiacich s existujúcou železničnou traťou.
• • •
V. železničný koridor sa tiahne Európou cez Taliansko, Slovinsko, Maďarsko, Slovensko a Ukrajinu (Venezia – Trieste/Koper – Ljublana – Budapešť – Užgorod – Ľvov). Územím Slovenska prechádza po trase Bratislava – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica s Ukrajinou. Dĺžka koridoru je 2831 km, pričom jeho slovenská vetva je dlhá cca 536 km, tá tvorí cca 19% celkovej dĺžky koridoru.
Podľa mňa je to jasné: sme Trenčania
Na petíciu občanov MESTA TRENČÍN síce petičný výbor nedostal od kompetentného orgánu do dnešného dňa relevantnú odpoveď v zmysle zákona o petičnom práve. Predpokladám však, že verejná mienka bola dostatočne vyjadrená viac ako 10-tisíc podpismi občanov, ktorí nesúhlasili s realizáciou variantu č. 1 t. j. s výstavbou rýchlodráhy stredom nášho krásneho mesta. Poslanci mestského zastupiteľstva nemôžu nerešpektovať verejnú mienku tých, ktorí ich volili. Naviac, z 15-člennej odbornej komisie zriadenej mestom za variant č.1 zahlasovalo len 6 členov. Ani občania, ani odborná komisia nepodporili variant č. 1. Neverím preto, že poslanci MZ sú schopní za týchto okolností odhlasovať variant, ktorý bol odmietnutý občanmi aj odbornou komisiou. Veď komu môže vyhovovať, aby stredom mesta viedla rýchlodráha, premávali nákladné vlaky rýchlosťou 160 km/h, zbúrala sa novorekonštruovaná plaváreň a znížila sa kvalita života občanov v meste? Trenčanom určite nie. Poslanci MZ musia byť patrioti mesta. Verím, že tí naši sú!
Pokiaľ by ani doterajšie jednoznačné prejavy občanov niekoho nepresvedčili, je možné využiť inštitút referenda.
(JUDr. Marián Buraj, člen petičného výboru)
Protiargumenty sú známe už niekoľko rokov
Komisia, ktorú zriadilo na posúdenie tejto problematiky mestské zastupiteľstvo, podľa mojich informácií nesplnila svoj účel. Nepriniesla jasné stanovisko ani žiadne nové fakty, ktoré by svedčili v prospech výstavby rýchlotrate pre nákladnú železničnú dopravu cez Trenčín. Preto môžem v podstate zopakovať len to, čo som o tejto problematike vždy tvrdil.
Treba zdôrazniť, že proti takémuto riešeniu malo negatívny postoj mestské zastupiteľstvo v predchádzajúcom volebnom období a prostredníctvom vyjadrenia vtedajšieho primátora Jozefa Žišku jednoznačne preferovalo variant výstavby rýchlotrate popri diaľnici. Proti tomuto tzv. variantu 1 sa vyjadrili i občania nášho mesta v petícii. Odpor proti variantu jedna nie je teda len výmyslom niekoľkých ľudí, ako sa to podsúva verejnosti. V súčasnej dobe je proti takémuto riešeniu celý poslanecký klub HZDS, ktorého som členom, ale i ďalší poslanci, ktorým nie je osud nášho mesta ľahostajný. Súčasný tlak skupiny poslancov vládnej koalície mesta je výhradne politického charakteru. Trenčanom a ich mestu by nepriniesol žiadnu výhodu, či zlepšenie kvality života. Naopak, negatíva sú jednoznačné a notoricky známe – znehodnotenie alebo likvidácia mestskej plavárne, ktorú si budú musieť postaviť, prípadne zrekonštruovať, už po druhý raz v krátkej dobe, zhoršenie dopravnej situácie v strede mesta a jej zafixovanie pre ďalšie generácie, vyvlastňovanie súkromného majetku. V tejto súvislosti ma vždy cez slzy pobaví, ako pružne sa vedia naši pravicoví poslanci poučiť z čias nie tak dávno minulých. Tvrdenia, ktoré popierajú a bagatelizujú negatívne dopady na mesto, sú tendenčné a zámerne skreslené. Ak by sa však okrem finančných náhodou našli i argumenty technické, ktoré by poukazovali na výhodnosť variantu 1, ako človek milujúci svoje mesto, mám právo na negatívny postoj k riešeniu, ktoré ho poškodí. Trenčín má nie jednu negatívnu skúsenosť v oblasti urbanistiky. Nedovoľme, aby jeho tvár zohyzdila ďalšia nezmazateľná jazva, ktorá ho poznačí našim nasledovníkom na ďalšie desaťročia.
(Ľubomír Sámel, poslanec mestského zastupiteľstva)
Zavádzaním ľudí sa šíria iba klamstvá a nepravdy
Ako poslanec mesta musím reagovať na články, ktoré vyšli minulý týždeň vo vašom týždenníku pod patronátom pána Kostelanského.
Uvedené informácie považujem za neseriózne a bez odborných stanovísk. Páni Babič a Lifka porušili základné pravidlá slušnosti, keď podali pred závermi odbornej komisie svoje skresľujúce a bez akejkoľvek zodpovednosti sformulované informácie do médií.
Problematika modernizácie železničnej trate je téma skutočne rozsiahla. Práve preto bola mestom stanovená odborná komisia, ktorá pracovala viac ako pol roka. Páni Lifka a Babič nielenže nepodávajú odborné stanovisko komisie, ale ich podanie informácií obsahuje vážne chyby a nepravdy. Neviem v tomto smere posúdiť, čo môže byť účelom ich vyjadrení.
Páni poslanci vyvíjajú nátlak na rozhodovanie o utopistickom obchvate železnice. Každý, kto má štipku zdravého rozumu pochopí, čo je možné a čo nie. Šírenie dezinformácie typu ,,železnice odovzdajú pozemky pod súčasnou traťou mestu,“ je až smiešne a skutočne mimo reálny život.
Ale povedzme si na rovinu, o čom sa tu vlastne bavíme. Podľa mňa o budúcnosti našich detí, ktorým vezmeme možnosť mať nový aquapark, novú kolkáreň, nové stanice, bezpečné prechody cez trať? A to všetko za peniaze, ktoré nepôjdu z mestskej kasy a na ktoré nám dajú financie Železnice SR prostredníctvom fondov EÚ?
Alebo o budúcnosti našich detí, keď sa mesto môže zadĺžiť na 100 rokov presadzovaním utopistického variantu obchvatu? Na variant obchvatu totiž, povedzme si s plnou vážnosťou slov, neexistuje reálny investor. Pre železnice je, podľa mojich informácií, stále reálny iba variant cez mesto s modernizáciou trate alebo bez nej. To znamená, že máme na výber medzi starou traťou, ktorá rozdeľuje mesto, alebo traťou zmodernizovanou, ktorá odstraňuje všetky bariéry a prináša mestu jedinečné benefity.
A tak sa nám môže stať, že vďaka výmyslom dvoch ľudí, ktorí presadzujú nereálny obchvat, bude mesto naďalej rozdelené starou traťou bez akýchkoľvek investícií dôležitých pre riešenie dopravy v meste. Nebude nový aquapark, pretože mesto si na neho nemôže z vlastného rozpočtu vyčleniť 100 mil. Sk. V centre budeme mať naďalej starú ošarpanú stanicu a o riešení prejazdov a kruhových objazdov môžeme iba snívať.
Páni Babič a Lifka zahmlievajú základný a podstatný fakt, hoci o ňom dobre vedia – trať železnice cez mesto je traťou strategického významu, ktorá jednoducho z jeho mapy zmiznúť nemôže. Teda žiadne ich teórie o uvoľňovaní pozemkov v centre mesta nie sú reálne a ničím podložené.
Som šokovaný z osobných útokov pánov poslancov nielen na konkrétne osoby, ale aj na strany a prakticky na všetkých ľudí, ktorí nesúhlasia s ich názorom.
Základným aspektom demokracie je sloboda prejavu, ale aj zodpovednosť. Som veľmi znepokojený, že verejnosť je informovaná neobjektívnym spôsobom, iba z pohľadu dvoch poslancov, ktorí s projektom nesúhlasia.
Verím, že sa nájdu čitatelia, ktorí si vytvoria vlastný názor.
(Ľubomír Dobiaš, poslanec MsZ Trenčín)