Trenčín - Trenčín za podpory Ministerstva školstva SR a Krajského úradu v Trenčíne zorganizovala v rámci programu národnej kancelárie Socrates Arion Study Visit, zahraničnú návštevu, zameranú na integráciu handicapovaných detí na Slovensku. Do priestorov SOU-strojárskeho v Trenčíne, kde centrum sídli, zavítala Martine Bakeartová, inšpektorka základných škôl pre handicapované deti z Belgicka, Nicholas Dry, poradca z Veľkej Británie, jeho krajan Ray Harris - pracovník pre handicapované deti a Paraic Moran, riaditeľ základnej školy v Írsku. Na tomto regionálnom seminári boli prítomní zástupcovia špeciálnych škôl z celého kraja, aj integračného centra v Trnave. Hostí po prílete do Bratislavy prijali na Ministerstve školstva SR, kde ich informovali o systéme školstva SR, navštívili operu SND a na druhý deň zavítali do Trenčína. Na seminári vo VIAC prezentovali systém školstva v ich krajinách, integráciu mentálne postihnutých detí, ich výchovu a vzdelávanie. Ako pozornosť a zároveň poďakovanie im organizátori odovzdali darček v podobe ručne maľovaného skla. Po prehliadke mesta a hradu sa vybrali do Odborného učilišťa pre mentálne postihnuté deti v Ladcoch a svoju návštevu na Slovensku ukončili v múzeu skla v Ladcoch.
"Išlo o inšpektorov, zamestnancov ministerstiev, ktorí na záver návštevy vypracovali správu pre Európsku úniu, v ktorej zhodnotili svoje poznatky," hovorí PaedDr. Mária Dresigová, riaditeľka VIAC Trenčín. "Sme jediná inštitúcia na Slovensku, ktorej sa takýto hostia nahlasujú. V minulom roku boli u nás na návšteve hostia zo Španielska, ktorí získavali poznatky v oblasti výuky cudzích jazykov po roku 1989." Podľa slov riaditeľky, v súčasnosti niektorí rodičia nesúhlasia s tým, aby ich postihnuté dieťa nebolo začlenené do špeciálnych, ale do bežných tried. "Nie je to vždy to najsprávnejšie riešenie, pretože je nedostatok špeciálnych pedagógov, ktorí by sa takýmto deťom venovali a školy nemajú bezbariérové riešenie," myslí si M. Dresiigová. "Pre postihnuté deti nie sú vytvorené podmienky v bežných triedach a ani akceptácia zo strany zdravých detí nie je vždy stopercentná."
(rs)