Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Tragická nehoda leteckého akrobata oficiálne stále neobjasnená

V túto víkendovú sobotu si tí, ktorí nezabúdajú, p

ripomenuli práve uplynuté tri roky odvtedy, čo tragická udalosť vyriekla krutý ortieľ nad životom jedného z najznámejších a najlepších česko-slovenských, neskôr slovenských leteckých akrobatov Pavlom Čičom. Rodák z Dolnej Súče, vyrastajúci v skromných pomeroch, sa vďaka vlastným mimoriadnym schopnostiam a obrovskému úsiliu vypracoval na špičkového pilota dosahujúceho domáce i zahraničné úspechy. Bol vicemajstrom sveta, majstrom Európy, viacnásobným šampiónom Slovenska. Zároveň bol aj inštruktorom lietania, inšpektorom leteckého športu a trénerom slovenskej reprezentácie v leteckej akrobacii.

Skryť Vypnúť reklamu

Ani po troch rokoch...

Len ťažko sa dá spomínať na tohto výnimočného človeka a pri tom ani slovom nespomenúť, čo sa odohralo 15. júna 1999 pred hangárom firmy Seagle Air. Vari najmä preto, že prípad ani po troch rokoch nie je spravodlivo uzavretý.

Rozhovory s jeho blízkymi priateľmi, ktorí nie sú ochotní uznať pochybné závery vyšetrovania, manželka, veľmi otvorene poukazujúca na skutočného vinníka smrti jej manžela, ale aj záverečná správa Leteckého úradu SR o odbornom vyšetrovaní pozemnej nehody lietadla Z-50 LX poznávacej značky OM-ARD, či počiatočné vyjadrenia tých, ktorí v čase tragédie boli tam a dnes mlčia, alebo zmizli bez stopy, ponúkajú úplne iné vysvetlenie.

Podľa popisu nehody, podanej majiteľom spoločnosti Seagle Air Ľubomírom Hlaváčom, mal Pavel Čičo nakrúcať vrtuľu lietadla vytiahnutého z hangára a káblom napojeného na zdroj elektrickej energie. Kolesá hlavného podvozku neboli podložené klinmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Pavla som osobne dobre poznala a bývala som veľmi blízkym svedkom jeho začínajúcich úspechov v leteckej akrobacii. A viem o jeho neoblomných zásadách, ak išlo o dodržiavanie všetkých bezpečnostných predpisov pred i počas lietania. Pavel, by nikdy s pozapínanými spínačmi v kabíne nenakrúcal vrtuľu! A vždy veľmi dôsledne dbal, aby kolesá podvozku lietadla mal podložené klinmi.

Z profesionála hazardér?

Vyjadrenia tých, ktorí majú záujem na objasnení celej tragédie a očistení Pavla Čiča naznačujú, že ktosi veľmi konkrétny z profesionála, puntičkárskeho a neoblomného inštruktora lietania, inšpektora pre vyššiu a vysokú pilotáž predpisy rešpektujúceho ako zákon, neľútostného kritika mechanikov i adeptov lietania aj za najmenšiu nedbanlivosť, mal urobiť hazardéra, nedbanlivého pilota, ktorý si pokojne vypije pri zdržiavaní sa okolo lietadiel a lietaní. Hlupáka, ktorý si priam sám hlavu strčí do vrtule, nechá ju rozsekať a na hangárových vrátach tak zanechá výkričník z vlastného mozgu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa spomínanej záverečnej správy sedem osôb sa vyjadrovalo o udalosti. Jeden zo svedkov uviedol, že"... povypínal úsekové spínače v kabíne lietadla pred príchodom komisie LÚ SR na základe požiadavky privolaného zdravotníckeho personálu, ktorý inak odmietal priblížiť sa k lietadlu. Ďalej tvrdil, že pri vypínaní kľúč zapaľovača "šťukol" a skrútil sa do polohy "vypnuté". Jeho polohu pred vypnutím nevedel presne určiť, pretože po nehode bol v strese, no domnieval sa, že kľúč bol v polohe "pravé magnetá zapnuté". Nuž, dajako musel vysvetliť, prečo sú v týchto miestach odtlačky jeho prstov!

Lietadlo sa vraj samo naštartovalo!

Nie je účelom dopodrobna v článku rozoberať celé vyšetrovanie Leteckého úradu SR. Jedno je však jasné každému, kto sa čo len trochu okolo lietadiel pohybuje a potvrdilo to aj vyšetrovanie, že samonaštartovanie lietadla pri rozkrútení vrtule nie je až také samozrejmé. A ak už motor lietadla nabehne na výkon odhadovaný svedkami, čiže 3 - 6 sekúnd, lietadlo by sa pohlo až na niekoľko desiatok metrov.

Za všetko hovoria vety v závere zápisu o vyšetrovaní: "Skutočnosti zistené pri testoch lietadla a na mieste nehody zakladajú predpoklad, že s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou by sa nezabrzdené lietadlo pri nehode pohlo do vzdialenosti väčšej ako dva metre... " Zreteľne povedané, lietadlo by sa muselo vrútiť do hangáru a tam rozdrúzgať.

V našom prípade sa však pohlo iba dva metre a zastavilo! Lebo niekto v ňom sedel! A, musel dobre brzdiť, pretože pri obhliadke lietadla našli brzdiace pedále zošliapnuté na doraz a zaseknuté.

Teda "... skutočnosti zistené pri testoch zakladajú predpoklad, že páky na plyn a korekciu zmesi v okamihu naštartovania motora boli v inej polohe, ako sa našli po nehode." - píše sa v záverečnej správe.

Pravda je taká, že Pavel žiadnu vrtuľu nenakrúcal. Dokazuje to aj súdnoznalecká pitva č. 24/99, potvrdzujúca skutočnosť, že "Pavel Čičo nerozkrúcal vrtuľu lietadla, ako sa udáva v oznámení, pretože pri tomto úkone na uvedenom type lietadla sa musí stáť na pravej strane."

Pavel stál kúsok od lietadla a rozprával sa s obchodným pilotom firmy Seagle Air. Ten v jednom momente, zúfalo si zakrývajúc tvár zastriekanú Pavlovou krvou kričal: "Načo som sem šiel? Musel som toto vidieť?" Vraj zážitok na ňom zanechal určité psychické následky.

Nepravdivá oficiálna verzia

Rozhovory so svedkami, konzultácie s odborníkmi a testy potvrdzujú, že Pavel Čičo vôbec nezahynul tak ako znela oficiálna verzia. Jasne to naznačuje aj posledná veta v záverečnej správe: "Skutočnosti zistené pri vyšetrovaní nehody a pri testoch lietadla zakladajú predpoklad, že v čase nehody sa v kabíne lietadla s veľkou pravdepodobnosťou nachádzala iná osoba."

Na polícii v januári minulého roku prípad uzavreli ako trestný čin ublíženia na zdraví podľa § 224 ods. 1 Trestného zákona, ktorého sa dopustil doposiaľ neznámy páchateľ tým, že 15. 6. 1999 o 15,50 h na letisku v Trenčíne pri hangári firmy Seagle Air pri štartovaní lietadla zn. Zlín 50 LX spôsobil smrteľné zranenie zachytením listovej vrtule pilotovi Pavlovi Čičovi a vyšetrovanie prerušili, nakoľko sa nepodarilo zistiť skutočnosti oprávňujúce začať trestné stíhanie voči konkrétnej osobe.

Mlčiaci svedkovia

Ale konkrétna osoba je známa. Napriek tomu svedkovia mlčia. Jedni zo strachu, iní podplatení, ďalší, ktovie ešte akým spôsobom majú zapchaté ústa! A, páchateľ? Po prvom šoku, keď si hlavu trieskal o hangár a vykrikoval "Ja som ho zabil!", sa veľmi rýchlo spamätal. A konal vo vlastný prospech. Naše skorumpované prostredie mu pomohlo "vyhrať" nad Pavlom! Ale, aká to je výhra?

Ak sa vám niektoré z mojich riadkov zdajú morbídne, ja za morbídne pokladám práve to, čo sa dialo po tragédii. Ako tí, čo videli, zrazu nevideli, iní mlčali a mlčia ďalej i keď veľmi dobre poznajú pravdu.

A tak sa pýtam - žije sa vám dobre, vážení? Žije sa dobre tomu, kto vliezol do lietadla, skrútil kľúčikom a zmaril ľudský život?! Spokojní sú vyšetrovatelia, že nič nevyšetrili? Dozorujúci prokurátor zrejme tiež spáva spokojne. Čo tam, akási smrť vynikajúceho leteckého akrobata, keď sa na verejnosti pretriasajú oveľa "zaujímavejšie" kauzy!

Pravda, ľudia sú podplatní. Ale svedomie, to sa nevzdáva. Pracuje pomaly a trpezlivo. Ako kvapka vody vytrvalo padajúca do skaly. A ak ľudia sami nedokážu učiniť spravodlivosti zadosť, božie mlyny raz namelú spravodlivej múky...

Oľga Kajabová

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 908
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 700
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 817
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 327
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 832
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 133
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 732
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 390
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 308
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 368
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Policajti z Partizánskeho sa držali hesla "pomáhať a chrániť".

Policajti z Partizánskeho pomohli 33-ročnému mužovi, ktorý sa stratil v lese a vážne sa zranil.

8 h

V kúpeľnom meste rozložili plošné testovanie na ochorenie COVID-19 na štyri dni.

9 h

Vo štvrtok zachytili PCR testy 1 785 nakazených koronavírusom, laboratóriá otestovali 11 018 vzoriek. Počet úmrtí pacientov na COVID-19 stúpol o 93. Vyliečilo sa ďalších 2 813 osôb.

10 h

Krajský vyšetrovateľ z Trenčína obvinil z obzvlášť závažného zločinu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov ich držanie a obchodovanie s nimi 32-ročného muža z okr. Trenčín a 33-ročnú ženu z okr. Vranov nad Topľou.

11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

10 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

16 h

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

2 h

Už ste čítali?