Malo by byť prirodzeným postojom každého predstaviteľa regiónu, mesta, obce ale i občana, aby popri svojom úsilí o vlastné prežitie aspoň niečo umu a síl venoval pre spoločenský rozvoj svojho okolia a ostatných spoluobčanov,
Dnes pri úpadku poľnohospodárstva ako i silnej konkurencie priemyselných výrobkov, javí sa nám ako tretia dimenzia vytváranie ekonomicko-spoločenskej aktivity formou cestovného ruchu. Tento trend životného štýlu za poznaním histórie, krás prírody, života ľudí, atraktivitami a oddychom je bežný v západných krajinách, ale stáva sa potrebou dneška i u našich občanov.
Prvý pokus organizovaného preniknutia zahraničných turistov do našej oblasti máme za sebou. Bolo to pre nás náročné, ale i poučné. Sme radi, že turisti z Norimberka sa vyjadrovali k pestrosti programu, ku krásam kopaničiarskeho územia, k histórií, ale i k malebnosti folklóru. Niektorí sa vyjadrovali ako o prírodnom “disnejlande”. Chutil im zvlášť BIO-syr z Javorinky, svadobné koláče, ale niektorým i ovocné destiláty. Uznávali bezprostrednosť a pohostinnosť našich ľudí.
Potešilo ich z predloženej dokumentácie informácia, že sú prvými hosťami s cestovnou kanceláriou do tejto oblasti.
Zdá sa, že pre budúcnosť bude vhodnejšie zvýrazňovať krásu našej prírody a folklór a až na druhé miesto radiť typické pre tento kraj – ovocné destiláty. Postupne bude záujem i o kúpu našich výšiviek, výrobkov z dreva a iné suveníry.
Postrádali sme tiež ucelený propagačný materiál za celú oblasť v nemeckej reči a chýbal nám vhodný fotodokumentačný materiál. Nový náborový prospekt pre druhú polovicu r. 2002 a r. 2003 už označuje následné akcie ako “Deň na Slovenskom vidieku v Čachitckej Podjavorine, kde sa zvýrazňuje folklór, svadobný obrad s pohostením a rázovitosť podhorskej krajiny.
Ponecháva sa trasa cez Moravu s medzinárodným akcentom, ale bez výstupu na vrch Veľkej Javoriny. Ostáva osvedčená cesta zo Starej Turej, kopaničiarským podhorím do svadobného Moravského Lieskového a potom do Čachtíc s peším výstupom na zrúcaniny hradu.
Ostáva ďalej na zamyslenie, ako zobudiť a pomôcť ľuďom na železničných nádražiach na zlepšenie hygieny a estetiky a to nie len pre potreby cestovného ruchu, ale i nás, ako kultivovaných občanov.
Riaditeľstvo Združenej strednej školy v Novom Meste nad Váhom sa zaviazalo usporiadať základný kurz lokálnych vlastivedných sprievodcov cestovného ruchu a zvlášť venovať akcent na vnímanie estetiky, krásy a životného prostredia i prírody pre potreby nie len turistov.
Všetci s radosťou a nadšením sledujeme súťažné vystúpenia folklórnych súborov na Myjavských slávnostiach v Starom Hrozenkove a pod., ide však len o akcie raz ročne a za príspevku štátu eurofondu Phare.
Treba sa preorientovať na opakované akcie pre zahraničných turistov, ktorí vďačne vystúpenia folklórnych súborov budú i náležitostne honorovať. Ako postupovať?
Vyhľadávať zahraničných záujemcov cez renomované cestovné kancelárie, “predávať” im pohľady na naše kopaničiarske územie, ale hlavne dynamický folklór a pritom i vhodnou formou ponúkať naše kvalitné potravinárske a gastronomické výrobky a iné suvenírové hodnoty.
JánMagál