nového zriaďovateľa – Vyšší územný celok (VÚC) Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) celkove 75 škôl a školských zariadení, 5 neštátnych škôl (4 cirkevné stredné školy a SOU železničné Trenčín v zriaďovateľskej pôsobnosti Železníc SR) a jedna škola v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva obrany SR (SOU letecko-opravárenské Trenčín). Delimitačné protokoly medzi školami a TSK boli podpísané u všetkých škôl, ktoré prechádzali z Krajského úradu Trenčín, z okresných úradov Trenčianskeho kraja, ako aj z Ministerstva zdravotníctva SR. Nepodpísaný zostáva súhrnný delimitačný protokol medzi Krajským úradom v Trenčíne a TSK, ktorý je v štádiu odsúhlasovania objemu rozpočtu jednotlivých škôl a školských zariadení, delimitovaného na druhý polrok 2002.
Podľa slov PaedDr. Milana Poláka, vedúceho odboru školstva, športu a kultúry TSK problémom zostáva nedostatok finančných prostriedkov na zabezpečenie škôl a školských zariadení do konca tohto roku. Neuhradené výdavky za prvý porok 2002 vo výške 21-tisíc korún zostali na Krajskom úrade, ako zriaďovateľovi škôl a školských zariadení do 30.6.2002 a budú predmetom oddlženia, ktoré sa realizuje v tomto období z úrovne Krajského úradu na základe uznesenia Vlády SR zo dňa 21.8.2002. Na čiastočné vyriešenie zadlženosti vzniknutej v prvom polroku 2002 sa pre celé Slovensko uvoľnilo 300 miliónov korún. „Problémy s dodávateľmi energií vyplývajú z doteraz neriešenej zadlženosti a dodávatelia energií hrozia školám odpojením,“ hovorí M. Polák. „Čiastočné zmierenie prinesie spomínané oddlženie, ktoré sa realizuje v tomto mesiaci. Školstvo však požaduje celkové oddlženie, aby nedochádzalo k hrozbe odpojenia.“
Podľa M. Poláka bude preto potrebné zvýšiť rozpočet na jej prevádzku. Zlepšenie materiálno-technického vybavenia, odmeňovania pedagogických a nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení závisí v budúcnosti od zdrojových možností štátneho rozpočtu. Určité zlepšenie môže priniesť viaczdrojové financovanie za predpokladu fungujúcej reformy daňového systému, kedy určitými vlastnými zdrojmi pre školy bude disponovať samotný TSK. S financiami úzko súvisí aj nedostatok kvalifikovaných pedagógov na školách, čo je čiastočne spôsobené aj tým, že absolventi univerzít s pedagogickým vzdelaním uprednostňujú lukratívnejšie zamestnania. Sú nahrádzaní pedagógmi v dôchodkovom veku, ktorí sú kvalifikovaní. „Toto riešenie je vo všeobecnosti lepšie, ako keby mali na školách učiť nekvalifikovaní absolventi stredných škôl,“ tvrdí vedúci odboru nového zriaďovateľa. Ten v busúcnosti prinesie školám viaczdrojové financovanie. V súčasnosti musí pokračovať v optimalizácií siete stredných škôl v záujme prispôsobenia sa potrebám trhu práce a k demografickému vývoju počtu žiakov.
Trenčiansky samosprávny kraj úzko spolupracuje s inštitúciami, ktoré metodicky pomáhajú školám a ich pedagógom. Zamestnanci odboru školstva sa pravidelne stretávajú s riaditeľmi stredných škôl a školských zariadení na pracovných poradách, na ktorých sa riešia jednotlivé problémy.
Rastislav Samák