né šatstvo (zrejme od bezdomovcov), fľaše, pomaľované steny, nepríjemná prázdnota – to všetko vás privíta v „nádhernom“, už roky nevyužitom a zničenoma podchode pri železničnej stanici v Novom Meste nad Váhom. „Ak tadiaľto prejdú dvaja ľudia za deň, je to veľa. Nikto s tým nič nerobí, je to hanba mesta,“ hovorí jeden z okoloidúcich, prechádzajúci cez železničné priecestie cez zatvorené rampy, pričom z diaľky počuť trúbenie blížiaceho sa vlaku. „Ak si dobre pamätám, podchod bol odstavený už v roku 1980, kedy som tadiaľto chodil do práce. Za komunistov policajti dávali ľuďom pokuty, keď prechádzali cez priecestie a nie cez podchod. Kedysi tu bolo veľa podnikov, ľudia prichádzali do práce z okolitých dedín, pričom veľa chodcov skončilo pod vlakom.“ „Koľkokrát tadiaľto prechádzajú deti zo školy, mamičky s kočíkmi a vlak je neďaleko. Načo je tu vlastne ten podchod?“ - pýta sa staršia žena. „Vložili sa do neho ťažké milióny a vidíte, ako to dopadlo. Ľudia sa tadiaľ boja chodiť, vo vnútri prespávajú bezdomovci, rómovia. Nikto nemá záujem podchod opraviť alebo aspoň udržiavať.“ „Čo sa dá ukradnúť, sa ukradne,“ pridáva sa muž v strednom veku, ukazujúc na zdemolované svietidlo v podchode. „Rómovia sa zameriavajú hlavne na hliník. Mali by ste sa ísť pozrieť aj do podchodu pri hoteli Lipa v Starej Turej, kde mládež ničí podchod len tak z pasie.“ Podľa jedného z pánov, čakajúcich pri spadnutých rampách, by sa mal skôr vytvoriť nejaký nadjazd, keďže pri priecestí býva často veľký nával motorových vozidiel.
Podľa vyjadrenia Ing. Dušana Macúcha, vedúceho oddelenia výstavby a rozvoja mesta, mesto už v minulosti (v 90-tych rokoch) do podchodu investovalo nemalé finančné prostriedky na rôzne rekonštrukcie a opravy. Podchod je funkčný, poniektorými ľuďmi však devastovaný. Vo vydanom územnom rozhodnutí na rekonštrukciu železničnej trate Trnava – Nové Mesto nad Váhom sa počíta aj s rekonštrukciou podchodu, ktorí mnohí nevyužívajú či už z dôvodu prudkého schodišťa, či poškodených, nevľúdnych priestorov. Táto akcia by mala byť financovaná zo štátnych prostriedkov, s prípadným využitím zdrojov z fondov EÚ, pričom z tohto dôvodu nie je možné presne určiť časový horizont realizácie. V rámci spomínaného projektu by sa do podchodu malo vchádzať i vychádzať rampou, pričom by malo byť zrekonštruované i jeho osvetlenie. V projekte je navrhovaný i podjazd pod železničnú trať.
Rastislav Samák