nskej ulici v Trenčíne vždy mala čosi naviac, ako iné školy, popri triedach, kde sa vyučujú sluchovo postihnuté deti, v minulom školskom roku, už v ako ôsmej škole na Slovensku, pribudla trieda kde sa začal uskutočňovať projekt alternatívnej starostlivosti o rozumovo nadpriemerne nadané deti. Celá práca spočíva v inej metodike výchovy a vzdelávania a postupuje sa podľa pracovného tempa aké si stanovujú a vyžadujú žiaci. Podrobnejšie nás s celou problematikou oboznámila zástupkyňa riaditeľky školy Mgr. Edita Krecháčová. „Deti v takejto triede pracujú podľa klasických učebných osnov, kníh a pomôcok. A práve preto, že sú schopné absorbovať obrovské množstvo ďalších poznatkov, v rozširujúcej forme sa v predmete - obohatenie preberá ďalšie učivo najmä z takých oblastí, čo ich zaujímajú, napríklad z prírodovedy, vesmíru, športu, automobilizmu, ekológie a iné témy. Ďalší rozdiel je v tom, že tieto deti sa už od prvého ročníka učia informatiku - prácu s PC a povinne cudzí jazyk.“
V tomto školskom roku majú už dve triedy - prvý a druhý ročník, so zníženým počtom - deväť až jedenásť žiakov. Všetky deti absolvovali psychologické vyšetrenie, kde sa ukázalo, že disponujú nadpriemernými inteligenčnými vlastnosťami, každé dosiahlo minimálne 135 IQ.
Samozrejme, nechodia tu deti iba z Trenčína, ale aj z blízkeho a vzdialenejšieho okolia, napríklad z Ilavy, Červeného Kameňa, Nemšovej, Drietomy, Trenčianskych Teplíc, Melčíc, či Moravského Lieskového. „Kto má dieťa, ktoré už v predškolskom veku bežne počíta, číta, pozná paličkové písmo, to všetko potvrdzuje, že je iné ako ostatné a patrí do našej školy, kde v špeciálnej triede môže schopnosti oveľa lepšie rozvíjať ako v bežných triedach. A to je veľmi dôležité. Popoludní sa týmto žiakom tiež venujú zvlášť družinárky a vo výchovno-pracovnej činnosti sa pokračuje v rôznych krúžkoch - prírodovednom, dramatickom, cvičia aerobik. Pripravujeme aj krúžok PC.“ vysvetľuje Mgr. Edita Krecháčová.
Pretože tieto deti sú silným individualitami a veľmi ťažko sa prispôsobujú kolektívu, na prekonávanie spomínaných ťažkostí tu pôsobí psychologička Dr. Alexandra Rázusová. Nielenže spolupracuje s deťmi, ale vzniknuté problémy rieši spoločne s rodičmi.
Projekt podporujú aj predstavitelia mesta a bude sa realizovať od prvého až po deviaty ročník. Ale ako sám primátor Jozef Žiška pri nedávnej návšteve povedal, spočiatku to nebude jednoduché, pretože mesto od štátu prevzalo viacero škôl a vo všetkých sa vyskytujú problémy a nedostatky. V škole túto situáciu chápu, veď v rámci právnej subjektivity si prvé dve triedy pripravili vlastnými silami. Chápu to aj rodičia, ktorí čo-to z vlastných prostriedkov už tiež venovali na vybavenie tried. Napriek tomu dúfajú, že mesto na túto školu s výnimočným poslaním nebude zabúdať.
A aby to tak bolo, musia v škole vypracovať stratégiu celého výchovno-vzdelávacieho procesu, určiť mzdové, materiálové a režijné náklady a predložiť ich mestskému úradu.
Oľga Kajabová