nie sú práve v najideálnejšom stave, dva razy platí pravidlo – pomaly ďalej zájdeš. S blížiacim sa prvým snehom sa zvyšuje aj pripravenosť cestárov, ktorí sa starajú o stav ciest. „Najviac sa obávame dní, ktoré budú vyžadovať plné nasadenie vozidiel,“ hovorí Ing. Zdeno Mahrík, námestník riaditeľa Slovenskej správy ciest, Správa a údržba Trenčín, ktorá obhospodaruje 295 kilometrov ciest v okrese Trenčín. Do terénu je pripravených vyraziť dvanásť posýpacích vozidiel, ktoré by mali obhospodarovať desať cestných úsekov. Podľa Z. Mahríka, obmedzenia v rámci dodržiavania pracovného času vytvára nový zákon o verejnej službe. “Pracovný čas sa našim zamestnancom skrátil, keďže treba dodržiavať prestávky medzi pracovnými smenami, limitovaný bol aj počet nadčasových hodín. V minulom roku sme mali pracovníkov rozdelených na tri skupiny, pričom jedna skupina desiatich ľudí mala na starosti desať úsekov. Nový zákon nás núti rozdeliť ich do štyroch skupín a tak na stálej službe bude len sedem ľudí. Ak nastane tá správna zima a budeme chcieť upraviť všetky cestné úseky načas, budeme musieť nariadiť domácu pohotovosť a do práce budú musieť nastúpiť tí, ktorí majú práve vtedy voľno,“ opisuje námestník riaditeľa situáciu, ktorá môže nastať. Mnohí vodiči sa rok čo rok sťažujú, že cesta, po ktorej práve idú nie je upravená. „Robíme všetko to, čo je v našich silách,“ tvrdí Z.Mahrík, pričom vysvetľuje priebeh úpravy niekoľkokilometrového úseku ciest. „Na jeden posýpač vychádza asi 25 až 30-kilometrový cestný úsek. Keďže zásoba posýpacieho materiálu mu vyjde asi na 15 až 20 kilometrov, musí sa vrátiť a doplniť zásobu. Keď počítame cestu tam a späť plus prejazdy, upraviť jeden úsek môže trvať aj dva a pol hodiny až tri hodiny.“ Vodiči, buďte preto trpezliví, cestári za pár minút nebudú môcť byť všade! Hlavne si dávajte pozor na miestach s najväčšou intenzitou premávky, kde je najväčšia pravdepodobnosť výskytu dopravnej nehody. „Pre nás bol najproblémovejší cestný úsek Trenčianske Teplice – Motešice. Ide o dosť vzdialenú oblasť, v kopcovitom teréne. Keď v Trenčíne pršalo, tam sa vytvorila päťcentimetrová vrstva snehu a autobusy zostali stáť pod vrchom Machnáč. Doriešili sme to tak, že sa v Motešiciach vytvorila skládka materiálu, potrebného na úpravu cesty,“ povedal Z. Mahrík o úseku, cez ktorý je cez zimu prejazd najrizikovejší. Problémovými sú hlavne zákruty v Trenčianskej Teplej, v časti Dobrá, kde ranný chladný vánok dokáže vytvoriť poľadovicu na úseku 200 až 300 metrov. Tá sa často vyskytuje aj na ceste medzi Ivanovcami a Bošácou. Zvýšenú pozornosť riadeniu treba venovať aj na mostoch, kde ranné mrazy môžu urobiť svoje, takisto, ako aj na ceste pri motoreste Radar, v smere na Svinnú.
Rastislav Samák