Trenčíne už určite zaregistrovali zmenu výšky cestovného, ktorá nadobudla platnosť od 1.marca. Nový cenový výmer schválil Okresný úrad v Trenčíne. „Žiadosť o vydanie nového cenového výmeru sa podávala v decembri minulého roka a rokovania sa začali v januári. Návrhy boli rôzne, padol dokonca i návrh o cestovaní za 11-korún. Nakoniec sa prijal návrh - z pôvodných osem korún sa cena cestovného lístka v hotovosti zvyšuje na desať a cez dopravnú kartu zo sedem na osem korún. Za prepravu batožiny zaplatí cestujúci 5 korún, za psa, ak nie je prepravovaný v schránke, 10 korún a za detský kočík bez dieťaťa 5 korún. K takémuto medzi verejnosťou nepopulárnemu kroku sa muselo pristúpiť, keďže vzhľadom k prevádzkovým nákladom bola cena cestovného lístka nízka. Navyše, cestovné v MHD nebolo v Trenčíne upravené 5-6 rokov.
„Od 1. marca pribudla i novinka v podobe prestupového lístka,“ hovorí Ing. Sylvia Konstantová, dopravný riaditeľ SAD a.s. Trenčín. „Ak cestujúci do dvadsiatich minút prestúpi na inú linku, má nárok na 20-percentnú zľavu cestovného lístka. Zatiaľ nedokážeme odhadnúť, aký efekt nám nový cenový výmer prinesie, no nepredpokladá, že by došlo k výraznému úbytku cestujúcich. Mnohí z nich určite ešte nevedia o tom, že dopravná karta sa dá použiť aj na linkách prímestskej dopravy, kde je možnosť uplatnenia zľavy z cestovného. Ak cestujúci bude rozumne a ekonomicky uvažovať a nabehne na systém čipových kariet, zvýšenie cestovného až tak výrazne nepocíti. Naviac môže karty využívať aj na linkách, ktoré prevádzkuje SAD Nové Mesto nad Váhom a Ilava. Uvažuje sa aj o celoslovenskej zmluve medzi SAD-kami, kedy by aj na diaľkových linkách mohli študenti používať dopravnú kartu v rámci liniek, prevádzkovaných podnikmi SAD.
Je možné, že zvýšenie cien cestovného môže mať vplyv i na využiteľnosť niektorých spojov, a to najmä počas letných mesiacov, čo sa v konečnom dôsledku môže odzrkadliť i v celkových tržbách podniku. „Ak by sme na základe výrazného poklesu tržieb opätovne prehodnocovali počet spojov na jednotlivých linkách, museli by sme ich počet znížiť. Najskôr by sa však muselo vstúpiť do rokovania s mestským úradom, ktorý schvaľuje cestovné poriadky,“ povedala S.Konstantová. Keby sa však prikročilo k zredukovaniu neefektívnych spojov, hrozil by zánik niektorých liniek. Východisko by sa malo hľadať v iných zárobkových činnostiach, pričom by nemala zostať bokom spolupráca s mestským úradom. „Do mestského rozpočtu by sa možno v budúcom roku mohla zakomponovať určitá finančná výpomoc na prevádzkovanie niektorých menej vyťažených liniek. V iných krajských mestách je MHD finančne podporovaná aj z mestského rozpočtu, preto dúfame, že aj nám sa to konečne podarí.“
Rastislav Samák