ja v Trenčíne sa stretli na pracovnom rokovaní o rozvoji dopravnej infraštruktúry predstavitelia samosprávy Trenčianskeho samosprávneho kraja a Zlínskeho kraja ako aj zástupcovia ministerstiev dopravy zo Slovenska a Čiech. Stretnutie bolo pokračovaním začatého rokovania na začiatku minulého mesiaca v Zlíne, pretože slovenská i česká strana prejavili záujem o zjednotenie dopravnej politiky oboch krajín v nadväznosti na jednotnú európsku dopravnú politiku.
„Po roku 1993 sa prerušila vzájomná komunikácia medzi Slovenskom a Českom a aj preto vznikli určité disproporcie v prepojení hraničných priechodov na území Trenčianskeho a Zlínskeho kraja. Ide o územie s najdlhšou spoločnou hranicou a s najväčším počtom hraničných priechodov.“ uviedol podpredseda TSK Ing. Jozef Fabian na stretnutí s novinármi.
V súčasnosti Trenčiansky samosprávny a Zlínsky kraj schvaľujú regionálne územné plány. Preto je dôležité skoordinovanie jednotlivých projektov a dohoda o prioritách. V čom je podstatný problém? Podľa Ing. Jiřího Kubínka námestníka z Ministerstva dopravy ČR je výhodnejšie ako spojnicu medzi Slovenskom a Českom vybudovať dopravnú trasu od Púchova. „Preto sme tu a vedú nás k tomu viaceré dôvody, teda nielen ekonomické, ale aj ekologické s výhľadom na niekoľko rokov dopredu.“
Aj preto sa majú vytvoriť pracovné skupiny, ktoré budú hľadať spoločnú dohodu vyhovujúcu obom stranám. Na tomto rokovaní sa zatiaľ problémy iba nastolili, pretože okrem štátneho záujmu teraz do riešenia vstupujú regióny a tiež majú vlastné predstavy o dopravnej politike. Ako potvrdil štátny tajomník MDPaT SR Ing. Ján Kotuľa, do konca roka by chceli mať medzivládnu dohodu o zjednotenej dopravnej politike oboch štátov pripravenú a aj podpísanú.
„Pre Trenčiansky samosprávny kraj a je to aj v záujme občanov i podnikateľov, je prioritné prepojenie cez hraničný priechod Starý Hrozenkov - Drietoma. Z tejto cesty je napojenie na Ilavu, Nové Mesto nad Váhom a hlavne na Prievidzu a ďalej na zrýchlenú dopravnú cestu cez Zvolen až do Košíc. Česká strana nesúhlasí s touto trasou najmä z dôvodu zaťaženia životného prostredia. Štatistiky však jednoznačne naznačujú, že frekvencia pohybujúcich sa dopravných prostriedkov je cez Drietomu podstatne vyššia, teda aj dopravcovia a prepravcovia viac uprednostňujú tento smer a nie cez Lysú pod Makytou na Púchov.“ povedal nám na záver podpredseda TSK Ing. Jozef Fabian, čím prezentoval záujem nášho regiónu. V pracovných skupinách si zrejme budú mať čo vysvetľovať a uvidíme, či dva kraje tvoriace Euroregión Biele - Bílé Karpaty nájdu spoločnú dohodu. Zanedbateľné nie je ani to, že na spoločný projekt bude možné získať aj finančnú podporu z fondov EÚ.
Oľga Kajabová