v júli 2001 otvorilo Poradensko - informačné centrum (PIC). Jeho zriadenie je vyjadrením snahy Policajného zboru o transformáciu z uzavretého represívneho orgánu na službu občanom v medziach zákona. Toto zariadenie počas dvoch rokov existencie vyhľadalo už niekoľko stoviek občanov s rôznymi problémami.
Ich charakter je veľmi rozmanitý. Občania chceli získať informácie a overovali si postup a zákonnosť konania polície, žiadali o radu ako postupovať pri podaní návrhu na začatie trestného stíhania, žiadali preveriť správnosť konania obchodnej spoločnosti v občianskom - právnom spore, rady pri riešení susedských, majetkovo - právnych sporov, pýtali sa ako majú postupovať pri žiadosti o slovenské občianstvo pre cudzinca, či informácie o držaní zbrane. Pýtajú si aj informácie o vydávaní dokladov, ako postupovať pri ich strate, odcudzení alebo vystavení pasu, pri prepise motorových vozidiel, či informácie o správnych poplatkoch.
Poradenstva sa dožadovali aj občania, ktorí hľadali radu ako postupovať v prípade neznesiteľného domáceho násilia. Vo všetkých prípadoch išlo o ženy, ktoré sa ocitli vo vážnej životnej kríze po psychickom, či fyzickom týraní vlastnými partnermi, keď situáciu už považovali za vyhrotenú a hľadali pomoc na jej riešenie. Obrátil sa na nás aj občan, ktorého zo dňa na deň prepustili zo zamestnania a to krátko pred dôchodkom. Situácia ho šokovala, vytratil sa zmysel života, nevedel si predstaviť, čo bude ďalej, nutkalo ho do to až do neadekvátneho správania sa, takmer si siahol na život.
Problémov je veľa a PIC je zmysluplnou službou polície pre občanov. Od jeho otvorenia pomoc vyhľadalo osobne, telefonicky alebo emailom 548 ľudí, dokonca aj z Trnavy a Prešova.
Občanov upozorňujeme, že na všetky pripomienky, návrhy, otázky a požiadavky môžu použiť policajnú schránku dôvery. Schránka je umiestnená v hlavnom vchode do budovy Krajského úradu v Trenčíne. Takto môžu byť občania v nepretržitom písomnom kontakte s políciou, môžu odovzdať nájdené doklady, aj anonymne odovzdávať otázky, návrhy alebo informácie.
PIC poskytuje široké spektrum informačných a poradensko-konzultačných služieb:
- rady pre obete trestnej činnosti a priestupkov, domáceho násilia, šikanovania, toxikománie, drogových a iných závislostí,
- informácie o kontaktných miestach pre obete trestných činov a priestupkov,
- informácie o vydávaní dokladov (občianske preukazy, cestovné doklady, zbrojné preukazy, vodičské preukazy) a podobne,
- informácie o správnych poplatkoch v jednotlivých službách a o úradných hodinách,
- informácie o subjektoch vyvíjajúcich činnosť v prevencii kriminality,
- informácie o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, prihlasovanie a odhlasovanie motorových vozidiel a podobne,
- informácie o správaní sa poškodených na mieste trestného činu do príchodu polície,
- informácie o možnostiach ochrany objektov (byty, domy, chaty a pod.) pred páchateľmi pomocou certifikovaných mechanických zábranných prostriedkov, elektronických poplachových a protipožiarnych systémov v spolupráci so subjektami zaoberajúcimi sa ochranou majetku fyzických a právnických osôb,
- policajná schránka dôvery, ktorá je umiestnená pri vchode do budovy Krajského úradu v Trenčíne, ktorú sme už spomínali a občania môžu odovzdávať nájdené doklady, anonymne odovzdávať informácie, dotazy a podobne.
Poradensko-informačné centrum KR PZ v Trenčíne sa nachádza v budove Krajského riaditeľstva PZ na ulici Jilemnického 1 v Trenčíne. Občania môžu centrum navštíviť osobne každý pracovný deň od 9.00 – 11.00 h alebo môžu pomoc vyhľadať cez telefón na čísle 0961 20 2116
npor. Mgr. Lenka Bušová
hovorkyňa KR PZ v Trenčíne