cnosti železničnej dopravy v meste, prichádzajú železnice s novinkami. Už v nedeľu 14. decembra o 6:58 ráno zastaví po tri a pol ročnej prestávke na druhom trenčianskom nástupišti expresný vlak 501 Kriváň. Satisfakcia úsiliu samosprávy a TNZ?
Konkurencia diaľniciam?
Pre Trenčín je to čiastočné obnovenie dávnej straty dvoch párov IC vlakov. 27. mája 2000 zastavili IC-čka v Trenčíne naposledy. Železnice v novom grafikone ponúkajú novinku: InterCity Kriváň bol preradený do kategórie expres a bude zastavovať aj v Trenčíne. Cestovný čas, povinnosť zakúpenia miestenky, malý počet zastavení (Bratislava hlavná st. 5.45 – Trenčín 6.59 – Žilina 7.49 – Liptovský Mikuláš 8.50 – Poprad-Tatry 9.30 – Kysak 10.25 – Košice 10.37) i moderná klimatizovaná súprava však svojimi parametrami budú pripomínať InterCity. Navyše, expresný rýchlik je v porovnaní s IC vlakom cenovo výhodnejší: Na trati Trenčín – Poprad by v „IC-éčku“ s osobitným deregulovaným cestovným stál lístok do druhej triedy 348 korún. Teraz cestujúci zaplatí 264 korún plus 15 korún za miestenku. Pri ceste spiatočným večerným spojom z Trenčína (21.24), ktorý bez jediného zastavenia dorazí do Bratislavy o hodinu a trinásť minút, je cenový rozdiel cestovného v IC vlaku a v expresnom rýchliku, 60 korún v prospech rýchlika. Vo vlaku budú akceptované všetky dostupné, vnútroštátne i medzinárodné zľavy. Nezanedbateľná je aj časová poloha vlaku. Ex 500/501 Kriváň bude ráno bránou do Tatier, večer zasa posledným spojom z východu na západ. To všetko denne, okrem Vianoc a Veľkej noci.
V novom grafikone je aj niekoľko ďalších zmien. Dva páry existujúcich IC vlakov z Košíc do Bratislavy a späť s novými menami Tatran a Gerlach, budú predĺžené až do Viedne. Žiaľ, napriek požiadavkám občanov, bez zastavenia, v Trenčíne.
Petičné hárky sa nestratili...
Ako pre Trenčianske noviny uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský, uvedená zmena nadväzuje aj na kampaň Zastavte InterCity v Trenčíne: „Brali sme ju do úvahy aj ako záujem občanov. V čase keď boli IC-vlaky rýchlym spojením východného Slovenska s Bratislavou, bolo ich zastavenie vo vašom meste problémom. No keďže sme ich počet rozširovali, vznikol priestor uspokojiť aj Trenčín. Myslím, že išlo najmä o to, aby ste mali aj vlak vyššej kvality. Veď z Bratislavy a späť premáva vaším smerom rýchlik každé dve hodiny. Súvisí to s hybnosťou obyvateľstva.“
A prečo IC vlaky do Viedne nezastavia v Trenčíne? Preprava by mohla byť ešte rýchlejšia... „IC Tatran a Gerlach budú medzištátnymi diaľkovými vlakmi. Takéto vlaky nemôžu stáť všade. V Bratislave na ne pohodlne nadviažu rýchlikové spoje do a z Trenčína, pričom každý jeden rýchlik u vás zastaví.“
Ostro sledované miestenky
Expresnú železničnú dopravu pre Trenčanov doplní aj Ex511 Váh, s rovnakými parametrami ako Ex Kriváň. Z Trenčína bude odchádzať v pracovných dňoch o 14.58 h. Cestujúci aj tu môžu počítať s prípojkou na notebook vo vozňoch prvej triedy, reštauračným vozňom, či možnosťou nezáväznej bezplatnej rezervácie miesta v lehote 60 – 8 dní pred odchodom vlaku ešte pred jej zakúpením.
Juraj Sedláček