m trenčianskom sídlisku Juh sa ťahajú už niekoľko rokov. Spisovali sa proti nim petície, ľudia robotníkom bránili v stavbe vlastnými telami, dokonca padali vyhrážky streľby. Dnes garáže stoja, dokončili ich takmer pred rokom, doteraz však neboli skolaudované. A tak sú garáže na Šmidkeho ulici stále prázdne. Poslanec výboru mestskej časti Juh Milan Česal, obyvateľ domu, pred ktorým garáže vyrástli, bol najhlasnejším odporcom výstavby. Podľa neho bývalé Mestské zastupiteľstvo porušilo niekoľko zákonov. „Zadná stena spodných garáží, ako aj povrch striech, na ktorých nadstavba vznikla, patria mestu. Majitelia nových garáží sa s mestom nevysporiadali a Trenčín im tak daroval viac ako pol milióna korún,“ vysvetľuje dôvod svojej nespokojnosti Česal. Majetok mesta, na ktorom nadstavené garáže postavili, má podľa neho hodnotu 216 tisíc. Ďalších 332 tisíc majitelia garáží podľa Česala dĺžia mestu za nedodržanie zmluvy o výstavbe dvadsiatich štyroch náhradných parkovacích miest. Náhradné parkovacie plochy, ktoré v okolí vznikli, boli totiž postavené za mestské peniaze v rámci riešenia statickej dopravy. „Stavebný úrad, ktorý má vydať kolaudačné rozhodnutie, musí zohľadniť stanovisko mesta. Ako poslanec mestského zastupiteľstva sa preto postarám o to, aby ho za týchto okolností nevydal,“ hovorí Česal. „A to ešte nehovorím o tom, koľko zelene sa naokolo zničilo,“ dodáva. Predseda spoločenstva výstavby garáží Jozef Prekop však Česalovu argumentáciu považuje za nepravdivú. „Jediné, čo mestu patrí, je liaty asfalt na strechách pôvodných garáží. Inak je pozemok aj stavba naša. Nadstavbou garáží sme si vlastne iba ochránili spodné garáže. Roztopený asfalt a ropné odpady nám do nich zatekali. Výpary ohrozovali naše zdravie. Je pravda, že trochu zelene ubudlo, ale čo je prednejšie, zeleň, ktorá tu vyrástla nezákonne počas rôznych jarných upratovaní, alebo zdravie a bezpečnosť obyvateľstva?“ pýta sa Prekop. Podľa neho je nezmysel i zmluva o vybudovaní náhradných parkovacích miest. „Takéto vecné bremeno nám uložené nebolo. Ak to mesto od nás bude požadovať, bude to obyčajné vydieranie,“ tvrdí. Podľa poslanca Česala však stavba vznikla bez súhlasu výboru mestskej časti Juh, ktorý na základe nesúhlasného stanoviska komisie pre životné prostredie z júla 2001 o stavbe ani nehlasoval. Vtedajší zamestnanci Mestského úradu, ktorí nezákonnú stavbu nezarazili, sú podľa neho v tejto kauze namočení až po krk. Ľudovít Podivinský, odborný referent oddelenia životného prostredia Mestského úradu v Trenčíne, naopak tvrdí, že výbor mestskej časti Juh vydal súhlasné stanovisko s nadstavbou garáží ešte dňa 7. júla 1999. „Dňa 6. júna 2000 bolo vydané kladne záväzné stanovisko mesta na nadstavbu garáží na Šmidkeho ulici. Neodporúčajúce stanovisko komisie pre životné prostredie sa týkalo výstavby náhradných parkovacích plôch na úkor zelene,“ dodáva Podivinský.
A čo bude so spornými garážami ďalej? „V týchto dňoch dávam dokopy potrebnú dokumentáciu. O vydanie kolaudačného rozhodnutia požiadam zrejme vo februári,“ hovorí Jozef Prekop.
(mp)