í aj funkciu kontroly štátu nad úrovňou výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok, vrátane praktického vyučovania a vo svojej činnosti je nezávislá. Jej hlavnou úlohou je poskytovať objektívne informácie v systéme riadenia školstva na zabezpečovanie jeho rozvoja. Inšpekčné centrum v tomto školskom roku vykonáva tematické inšpekcie, ktorých obsahom je testovanie žiakov – zisťovanie vedomostí z vybraných predmetov pomocou testov. „Ak zistíme, že trieda nedosiahla predpísané vedomosti, informujeme o tom zriaďovateľa školy, ktorý by sa mal touto situáciou zaoberať,“ hovorí Mgr. Jozef Javorek, riaditeľ Školského inšpekčného centra v Trenčíne. „Výsledky testov slúžia i pre riaditeľa školy ako podklad pre zhodnotenie kvality vzdelávacieho procesu v škole. Túto formu sme zvolili vzhľadom na to, že od 1. júla zriaďovateľská funkcia materských, základných, základných umeleckých škôl a školských zariadení prešla na mestské a obecné úrady.“
U nových zriaďovateľov základných škôl a školských zariadení inšpektori zistili neznalosť a nedodržiavanie základnej školskej legislatívy, a to hlavne nedodržiavanie vyhlášky ministerstva školstva Slovenskej republiky o pedagogickej a odbornej spôsobilosti pedagogických zamestnancov. Toto sa v praxi prejavuje pri vymenovaní riaditeľa školy alebo školského zariadenia do funkcie, hoci nemá predpísané vzdelanie pre daný typ školy. „Inšpekčné zistenia dokazujú i skutočnosť, že veľmi často nebývajú dodržané podmienky výberového konania, alebo v jeho priebehu sú zmenené. V prechodnom období zistené nedostatky riešime usmerňovaním starostov a primátorov a nie formou postihu. Tieto zistenia sa netýkajú zriaďovateľov stredných škôl, špeciálnych škôl, súkromných, cirkevných škôl a školských zariadení. Dôvodom je, že v týchto typoch škôl a školských zariadení nenastali výrazné personálne zmeny,“ povedal J. Javorek.
V školách narastá počet detí s poruchami v učení a správaní sa. V tomto školskom roku centrum riešilo aj prípad šikanovania v jednej zo stredných škôl. Riaditeľ školy však požiadal o spoluprácu pri riešení problému okresnú pedagogicko-psychologickú poradňu, nie krajskú, čo oddialilo riešenie prípadu o mesiac. „Žiakovi sme spoločne s rodičmi zabezpečili prestup do inej školy, prípad prešetrila justičná polícia a uzatvorili orgány činné v trestnom konaní,“ dodal J. Javorek. Šikanovanie sa objavuje i v základných školách, narastá agresivita žiakov. Nemalý vplyv na tieto negatívne javy má zanedbávaná mimoškolská činnosť. Situáciu by mal vyriešiť nový zákon o financovaní školstva, kde by škole, alebo školskému zariadeniu mali byť pridelené finančné prostriedky na žiaka pre mimoškolskú činnosť.
Väčšinou sa na školskú inšpekciu chodia sťažovať rodičia a sťažnosti smerujú proti riaditeľstvu škôl, triednym učiteľom alebo vyučujúcim jednotlivých predmetov. Vyskytol sa však aj prípad, kedy bol sťažovateľom žiak strednej školy. Sťažoval si na postup riaditeľa školy, ktorý svojím rozhodnutím mu skoro zabránil zúčastniť sa maturitných skúšok pre nadmerné vymeškanie vyučovacích hodín. Po prešetrení sťažnosti školská inšpekcia zistila, že sťažnosť bola opodstatnená a žiak zmaturoval. Školská inšpekcia riešila sťažnosť zákonného zástupcu žiaka strednej školy, ktorý vyslovil pochybnosti nad klasifikáciou a nesúhlasil so zníženou známkou zo správania preto, že jeho dieťa vážnym spôsobom porušilo školský poriadok - neposlúchlo príkaz triedneho učiteľa. Po prešetrení sťažnosti školskou inšpekciou riaditeľ školy opravil vlastné rozhodnutie.
Rastislav Samák