Trenčianske Teplice – „V súvislosti s dodávkou autobusu Ford Bambino našej dopravnej spoločnosti sme zistili, že dodané vozidlo nezodpovedá požiadavkám objednávky a vykazuje veľa nedostatkov, čo sa veľmi podobá zámernému podvodu,“ napísal v liste nemeckému dodávateľovi päť dní pred svojím odchodom z primátorského postu Juraj Trokan. Autobus kupuje mestská spoločnosť Technokom, za viac ako trojmiliónový úver ručí samotné mesto Trenčianske Teplice. V kúpe sa významným spôsobom angažoval práve Juraj Trokan, ktorému poslanci mestského zastupiteľstva následne vytýkali, že autobus je príliš drahý a mesto ho nepotrebuje. Kauza autobusu, spolu s transformáciou Technických služieb na Technokom, s.r.o., nakoniec vyhrotili politickú situáciu v Tepliciach natoľko, že Trokan rezignoval na svoj post. Samotný autobus, o ktorom bývalý primátor tvrdil, že už na Vianoce bude zarábať vozením nemeckých turistov, bol však v januári nečakane vrátený do Nemecka. Ako v liste Juraj Trokan ďalej uvádza, Trenčianske Teplice majú v úmysle podať na nemeckú stranu trestné oznámenie. Dodávateľa žiadajú o uhradenie nákladov, ktoré vznikli na základe nepoužívateľnosti vozidla a tiež o zaplatenie prvej splátky (3371 eúr), ktorú by inak vo februári musel zaplatiť banke Technokom, aj keď vozidlo doteraz neprevzal.
Za hlavnú príčinu, pre ktorú bol autobus odvezený, sa označuje skutočnosť, že bol vybavený nemeckými ŠPZ. „To je naozaj neštandardné, do republiky mal predsa tento autobus prísť odhlásený, na prepravných značkách a potom by bolo možné doriešiť dovozné formality,“ uvádza viceprimátor Štefan Bartek, ktorý sa len pred niekoľkými dňami ujal primátorských kompetencií po Trokanovi. „Trojmesačná lehota, ktorá je stanovená na pobyt vozid- la s cudzou poznávacou značkou u nás, uplynula, a tak muselo byť odvezené naspäť,“ pomáha nájsť vysvetlenie riaditeľ Technických služieb Pavol Hollý. „Autobus v Nemecku výrobca prerobí tak, aby sa dal postaviť na naše značky,“ tvrdí do tretice poslanec MsZ Milan Látal, ktorý dodáva: „Ak má prísť dokonalejší autobus za tie isté peniaze a dokonca nemecká strana zaplatí prvú splátku, tak je všetko v ažurite.“
Na otázku, či nehrozí, že by nemecký dodávateľ, ktorý má momentálne aj peniaze, aj autobus, podviedol slovenskú stranu, viceprimátor Štefan Bartek odpovedal, že transakciu kryje a dozoruje seriózny slovenský peňažný ústav. „Verím preto, že obchod je čistý a mesto o nič nepríde.“ Kedy by mal byť prerobený alebo nový autobus naspäť na Slovensku, vie dnes povedať iba konateľ spoločnosti Technokom Jozef Straka: „Bude tu na konci februára alebo začiatkom marca.“ Ďalšie podrobnosti týkajúce sa celej kauzy však tento momentálne najinformovanejší človek prezradiť odmietol. O autobuse, na ktorý si dalo mesto v minulom roku nalepiť nálepky „Mesto Trenčianske Teplice“ a ktorý stál dlhé týždne u predajcu automobilov Ford v Prílese, dokonca tvrdí: „Ja neviem, či tento autobus mal byť náš. Čo keď to bol iba nejaký reklamný autobus?“
V stredu na zasadnutí finančnej komisie však padol návrh, aby bol celý obchod stornovaný. „Aj keby nás to stálo nejaké peniaze (prvé kuloárne odhady hovoria o 300 až 500 tisíc korunách, pozn. red.), stále je to lepšie riešenie, ako keď sem príde autobus, ktorý si nemá šancu na seba zarobiť,“ tvrdí predseda finančnej komisie poslanec Karol Glamoš. Ten o záveroch stredajšieho zasadnutia komisie povedal, že treba, aby komerčný právnik preskúmal úverovú zmluvu s Tatrabankou a posúdil podmienky, za ktorých by sa z nej dalo vycúvať. Ako pre naše noviny uviedla hovorkyňa Colného riaditeľstva SR Silvia Balázsiková, o celú kauzu sa zaujímajú aj pracovníci Colného úradu Trenčín, ktorý prípad v súvislosti s podozrením z porušenia colných predpisov v súčasnosti prešetrujú.
Ľuboš Kostelanský