Mesto plánuje zo železničného mosta spraviť promenádny. Jeho súčasťou by mohli byť maléobchodíky aj vyhliadka.
TRENČÍN. Mesto Trenčín požiadalo železnice o prevod starého železničného mosta do svojho vlastníctva. Ponúka symbolickú cenu jedno euro, rokovania ešte nie sú ukončené. „Tento proces môže prebehnúť až po tom, čo starý most definitívne uzavrú, teda v priebehu budúceho roka,“ hovorí hlavný architekt Trenčína Martin Beďatš.
Plány, čo bude s mostom po jeho uzavretí, riešila medzinárodná urbanistická súťaž Trenčín mesto na rieke. Mesto v zadaní súťaže stanovilo využitie mosta ako promenádneho.
„Vízia, ktorú máme zaradenú aj v žiadosti o peniaze z Európskej únie je, aby tento most slúžil ako promenádny most pre peších a cyklistov. Chceli by sme tu umiestniť malé prevádzky, ako zmrzlina, kaviareň, palacinky. Na hornej časti by mohli byť terasy a s vyhliadkami na panorámu mesta,“ dodal Beďatš.
Podľa neho by sa mohol most zazelenať, vybudovať by sa k nemu mohli aj zaujímavé nástupy z oboch brehov.
„Aby nebol len nevyhnutným miestom prechodu z jedného brehu na druhý, ale aby sa na ňom dal tráviť čas,“ uzavrel hlavný architekt mesta.
Most predajú až po dokončení nového
Železnice už urobili prvé administratívne kroky k prevodu majetku na mesto.
„Na podnet mesta sme začali povinné administratívne úkony, ktorých splnenie je základným predpokladom pre nakladanie s majetkom vo vlastníctve štátu. Je predčasné hovoriť o konkrétnych termínoch, odpredaj bude reálny až po sprevádzkovaní nového železničného mosta cez Váh,“ uviedla hovorkyňa železníc Martina Pavlíková.
Problémom môžu byť peniaze
Prestavba starého železničného mosta na kolonádny je aj podľa architektov zo združenia Náš Trenčín jeho najlogickejším využitím. Má však niekoľko problematických bodov.
„Najväčší problém sú peniaze. Ak aj mesto dostane most za symbolické euro, dostane most bez koľajníc, bez podlahy. Bude potrebné ho celý kompletne zrekonštruovať a dotiahnuť naň všetky inžinierske siete, aby prípadné prevádzky nezostali prázdne ako v podchode pri hoteli Elizabeth v centre. Ak by sa nepodarilo získať peniaze z fondov Európskej únie, mestu zostane na krku hrdzavá ozruta,“ hovorí člen združenia trenčianskych architektov Igor Mrva.
Druhým problémom je podľa neho aj samotné využitie mosta.
„Otázkou je, kto na ten most pôjde a kvôli čomu. Atraktívne prevádzky alebo zaujímavý výhľad sú fajn. Určite ale nebude stačiť, ak sa tam pôjdu ľudia raz pozrieť a tým sa to skončí,“ povedal architekt Mrva. Most budú podľa neho využívať najmä tí, ktorí ho využívajú aj dnes – ak bývajú v jeho blízkosti v Orechovom, prípadne sa potrebujú dostať do mesta.
„Prečo by mali chodiť ľudia z mesta na pravú stranu Váhu, keď most ústi medzi garáže a zázemie firmy Old Herold. Pokiaľ sa nenájde investor, ktorý tu vybuduje niečo, za čím by ľudia išli, nie je dôvod, prečo by mali ľudia ísť na pravú stranu Váhu. Chýba tam občianska vybavenosť, zaujímavý priestor,“ dodal Mrva.