Ani výnimočnosť stavby nezabránila koncu plavárne

Posledná sezóna na letnom kúpalisku v Trenčíne bola veľmi úspešná. Prišlo sem počas letných mesiacov o desaťtisíc ľudí viac ako vlani. Plaváreň však nielen jej históriou možno považovať za výnimočnú.

Pred otvorením plavárne sa objavovalo množstvo vtipov v miestnych novinách.Pred otvorením plavárne sa objavovalo množstvo vtipov v miestnych novinách. (Zdroj: ZBIERKY TRENČIANSKEHO MÚZEA)

Posledná sezóna na letnom kúpalisku v Trenčíne bola veľmi úspešná. Prišlo sem počas letných mesiacov o desaťtisíc ľudí viac ako vlani. Plaváreň však nielen jej históriou možno považovať za výnimočnú.

TRENČÍN. Trenčania sa musia budúcu sezónu zaobísť bez letnej plavárne. K novej letnej plavárni dobudujú siete Železnice Slovenskej republiky, ktoré zároveň zrekonštruujú i most na Ostrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Železnice sa zaviazali zabezpečiť dopravný prístup do mestských častí Záblatie a Zlatovce, vybudovať infraštruktúru k novej letnej plavárni, vrátane sietí a rekonštrukcie mosta na Ostrov,“ uviedla hovorkyňa Trenčína Erika Ságová.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Trenčína Richard Rybníček považuje skutočnosť, že sa železnice zmluvne zaviazali, uvoľniť zo štátneho rozpočtu 6,5 milióna eur na takzvanú malú stavbu v meste, za silný záväzok. „S rekonštrukciou sa začne už na jeseň tohto roka,“ povedal Rybníček. Dôkaz, že nejde v rámci Slovenska o bežnú plaváreň, potvrdzuje jej rozmanitá história.

Predchodcovia plavárne

Váh už na začiatku 20. storočia využíval takzvaný Regata klub, svoju prvú plaváreň založili priaznivci tohto športu poniže pešieho mosta na pravej strane Váhu. Boli to iba obyčajné dosky, tvoriace pri brehu akúsi ohradu, v ktorej sa mohli menej zdatní okúpať, skúsenejší plavci využívali hlbšiu vodu Váhu.

Táto plaváreň mala i primitívnu kabínku na prezliekanie, zbitú z obyčajných dosák. Za prvej republiky stála ďalšia plaváreň na voľnom, ľavom brehu Váhu, poniže dnešného železničného mosta, postavila ju v roku 1924 stavebná firma Materna. Mal ju v správe činorodý Klub československých turistov.

SkryťVypnúť reklamu

Drevené kabíny stáli vyvýšené na koloch, prístup k nim bol od rieky po schodíkoch, neďaleko sa požičiavali i člny. Kúpajúci využívali vody Váhu až do postavenia novej modernej plavárne, ktorá bola pýchou Trenčína.

plavarenzmensena_r9420.jpg
FOTO: Zbierky Trenčianskeho múzea

Výstavba nového kúpaliska

Od roku 1932 sa predstavitelia mesta snažili o vybudovanie novej plavárne. Priestor na Hornej Sihoti, kde malo vyrásť letné kúpalisko, bol dlho nezastavaný. Už do regulačného plánu mesta bolo zakomponované vybudovanie novej plavárne do najjužnejšieho cípu Hornej Sihote, ohraničeného železničným mostom, traťou a Váhom. Pretože staré drevené kabíny ľudovej plavárne na ľavej strane Váhu poniže lodenice dosluhovali, starosta Jozef Reihel vypísal na apríl 1936 verejnú súťaž na výstavbu nového letného kúpaliska.

SkryťVypnúť reklamu

Ponúk prišlo 51 od rozličných stavebných firiem z celého Slovenska i Čiech, napríklad od firmy Fischmann a spol. z Brna, Pittl a Brausewetter z Trnavy, Wiener Žilina, ale i trenčianskych podnikateľov Berta a Kováč či staviteľa Čevelu s Gustavom Dohnánym.

Významný projekt modernej stavby

Medzi jeden z najlepších i finančne výhodných projektov patril návrh „štrandového mestského kúpališťa“ staviteľa Dominika Filippa, s presnou kalkuláciou na železobetónový bazén, vežu s vodojemom a šachtou, na budovu kabínok na prezliekanie, prívod i odvedenie vody. Napokon firma vybudovala iba násyp okolo kúpaliska. Technický referát mesta vybral iného kandidáta, ktorého meno sa však medzi návrhmi, došlými na mestskú radnicu, nespomína.

Išlo o známeho bratislavského inžiniera Jána Černocha, ktorý mal stavebný dozor aj na piešťanskej Eve. Budovu kabín na prezliekanie projektovala a stavala firma trenčianskeho staviteľa Alexandra Marákyho, s výstavbou potrubia, vedeného z Tiberghienky, sa popasoval šikovný mladý trenčiansky staviteľ František Kopecký. Továreň navrhla dodávať teplú vodu na kúpanie do plavárne bezplatne, výhodou bolo, že sa ani nemusela čistiť.

Problémy s teplovodným potrubím

Výstavba sa začala podľa plánu 1. augusta 1936. Stavba bazéna, veže s vodojemom a rezervoárom, stavebné práce vodovodu a kanalizácie, bez budovy šatní a bufetu, stáli mesto 650 717 korún.

Prieťahy spôsobila výstavba potrubia, muselo sa čakať na povolenie aj od ministerstva železníc. Otvorenie plavárne sa neustále odkladalo, po meste sa šírili zaručené správy, že pri skúškach začalo praskať chybné a neodborne uložené potrubie, hľadali vinníka stavby. Pravda však bola taká, že problémy so sprístupnením plavárne nastali vinou slabého tlaku vody a presakovania teplovodného rúrovodu po celej trase.

Tá viedla od šachty a vlečky továrne Tiberghien a synovia, popod celú Štefánikovu ulicu, poza železničnú stanicu a trať, rovnobežne s Kubranským potokom, až do plavárne. Potrubie totiž nevydržalo, prepustilo na viacerých miestach vodu a tá sa vytlačila na povrch.

Vinu pripisovali staviteľovi Františkovi Kopeckému, ktorý však s mestským vodomajstrom Ostrovským včas upozorňoval, že pôvodné kameninové potrubie nevyhovuje a má sa nahradiť železoliatinovým. Staviteľ dal vypracovať súdnoznalecký posudok, žiadal okrem iného očistenie svojho mena, že za vykonané práce nezodpovedal v plnom rozsahu, ba práve naopak, upozorňoval na riziko priesaku vody vedenej z továrne.

Vtipy o trenčianskej plavárni

Obyvatelia boli netrpezliví, nevedeli sa dočkať otvorenia novej plavárne. V miestnych novinách sa dokonca objavili vtipy o tom, že nové kúpalisko by malo mať nápis „Trenčianska mestská blamážeň,“ s podtitulom: „Kto sa chcete kúpať, doneste si kýbeľ vody“.

Istý predplatiteľ novín vyčítal kompetentným, že keď 9. júla 1937 navštívil mesto plný autobus turistov z Viedne, zastavili sa na plavárni a chceli sa okúpať. Čo by mesto získalo na dobrom chýre! Aké bolo ich prekvapenie, keď sa tam nemohli „občerstviť.“ O pár dní na to, 15. júla, sa Trenčania konečne dočkali otvorenia kúpaliska. Dodatočná kolaudácia a odovzdanie mestu bez stavebných zmien bolo až 8. februára 1938.

Čoskoro po otvorení kúpaliska začala využívať plaváreň nielen verejnosť, ale i športovci z plaveckého oddielu TTS. Bazén mal mieru podľa medzinárodných predpisov, bol 50 metrov dlhý a 20 metrov široký, s ôsmimi plavebnými dráhami, schválený i na vodné pólo, ktorému vyhovovala i hĺbka do 3,10 metrov.

Pre neplavcov boli určené dve bočné krídla bazéna, kde bola najnižšia voda- necelý meter. Okolo vybudovali takzvané brodisko- vodný žľab pre oplachovanie nôh pred vstupom do bazénu. Materiál na výstavbu bazéna dovážali firmy z Trenčína i blízkeho okolia, napríklad cementáreň v Hornom Srní dodala až 48 vagónov cementu. Pre nedostatočný tlak vody vedený potrubím museli kvôli zlepšeniu prítoku do dvanástich spŕch vybudovať ďalší vodojem, ktorý im zaistil stály a dostatočný prísun vody.

Problémy s vodou nastali vždy v sobotu popoludní, keď sa brány továrne zatvorili a nepracovalo sa, až do pondelňajšieho predpoludnia bol tak prítok vody potrubím prerušený. Aj doba napúšťania bazéna bola spočiatku príliš dlhá - trvala neskutočných 16 hodín. Pôvodný bazén návalu oddychujúcich Trenčanov aj početných turistov cez sezónu v posledných rokoch nepostačoval. Na ploche kúpaliska pribudol nový antikorový bazén, rekonštrukciou sa pamätalo i na deti.

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 23 186
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 357
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 305
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 894
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 633
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Súbežná jazda retro autobusov a električky počas 110. výročie jej prevádzky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice.

Na historickú železničnú trať medzi Trenčianskymi Teplicami a Trenčianskou Teplou vyrazí v nedeľu na tradičnú príležitostnú jazdu veľkonočná električka.


TASR
Kraj vozovky rozrýva divá zver. Blato často končí na vozovke a ohrozuje cyklistov.

Blato na ceste má na svedomí divá zver.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu