TRENČÍN. Poslanci trenčianskeho mestského zastupiteľstva na utorňajšom mimoriadnom zasadnutí schválili zmeny záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní v Trenčíne.
Obyvatelia a návštevníci mesta začnú za parkovanie platiť v šiestich parkovacích zónach od 15. marca. Návrh časti poslancov, aby sa spoplatnili v prvej fáze iba zóny A a B neprešiel.
Vzniknú prienikové parkoviská
Poslanci do záväzného nariadenia doplnili nový pojem – prienikové parkoviská, ktorý označuje parkovacie miesta na hranici dvoch susediacich pásiem plateného parkovania. Na týchto parkovacích miestach budú platiť parkovacie karty oboch susediacich pásiem.
Na začiatku sa s prienikovými parkoviskami počíta na uliciach Generála Viesta a Martina Rázusa pri vodnom zdroji.
Zmena nariadenia tiež po novom umožňuje kúpiť rezidentskú parkovaciu kartu aj cudzincom s trvalým pobytom v Trenčíne, čo podľa pôvodného nariadenia nebolo možné.
Spustenie v dvoch centrálnych zónach neprešlo
Zmenu nariadenia o dočasnom parkovaní prerokovali mestskí poslanci na zasadnutí už 9. februára, zastupiteľstvom však neprešla. Poslanec Vladimír Poruban vtedy navrhol, aby sa nový systém parkovania najskôr odskúšal v dvoch pásmach v centre mesta a o nejaký čas sa zaviedol pre celé mesto.
Rovnakú zmenu navrhol aj na utorňajšom zasadnutí, poslanci ju ale opäť neschválili.
„Ideme do niečoho, a nemáme pripravených možno 20 percent parkovacích miest. Je niekoľko ulíc okolo Jiráskovej, kde nie sú namaľované parkovacie miesta,“ skonštatoval Poruban. Podľa neho by sa za dva mesiace mohli vychytať všetky drobnosti a technické nedostatky.
„Mali by sme dostatok času domaľovať čiary, odstrániť miestami zmätočné značenie.“ Ľudia podľa neho tieto zmeny stále dostatočne nechápu. „Veľa občanov bude rozčarovaných. Kúpia si parkovaciu kartu, ale nebudú mať kde zaparkovať,“ dodal Poruban.
Bakoš vidí krok do neznáma
Podľa poslanca Juraja Bakoša, ktorý spolu so skupinou poslancov Občianskeho klubu rovnako navrhoval spoplatnenie parkovania iba v zónach A a B, je celoplošné spustenie plateného parkovania veľký krok do neznáma.
„Dúfame, že to dopadne dobre, ale stále sme toho názoru, že lepšie by to prebehlo, keby to išlo postupne,“ skonštatoval po hlasovaní Bakoš. Pomalšie spustenie by podľa neho malo väčšiu podporu v zastupiteľstve aj od obyvateľov mesta.
„Lepšia by bola aj spolupráca poslancov na odstraňovaní nedostatkov, ktoré sa určite odhalia pri takomto systéme,“ dodal Bakoš.
Do polovice marca chcú nedostatky vyriešiť
Primátor mesta Richard Rybníček si myslí, že schválenie zmien v nariadení o dočasnom parkovaní prinesie pre obyvateľov Trenčína niekoľko vylepšení na základe podnetov z praxe. Do polovice marca by podľa neho všetky nedostatky mali byť vyriešené.
„Dali sme firme pokyn, že ak to umožní počasie, aby robili šesť dní v týždni. Požiadali sme ich, aby tých minimálne 198 parkovacích miest, ktoré sú reklamované a tých 300 parkovacích miest, ktoré nestihli, domaľovali," povedal Rybníček. Firma im podľa neho dala prísľub, že ak sa nestane niečo zásadné s počasím, tak do 15. marca to zvládnu. "Ak Boh dá, a bude sa môcť robiť, na spustenie parkovacej politiky budeme pripravení na 95 percent,“ uviedol Rybníček.
Navrhované spustenie iba dvoch zón v centre mesta by podľa neho bolo zbytočné, ublížilo by ľuďom plánovanej zóny C s ulicami Soblahovská, 28. októbra, Legionárska.
Podľa primátora spustenie A a B nič nerieši
„Spustiť len A a B nie je riešenie. V zóna A sa platí už teraz, v B parkujú väčšinou zamestnanci úradov a firiem, býva tam minimálny počet ľudí s trvalým pobytom. Drvivá väčšina áut z B by sa posunula o 200 metrov ďalej a zabrali by zóny, kde majú ľudia už dnes problémy. Do dvoch týždňov by sme riešili problémy na Soblahovskej,“ skonštatoval trenčiansky primátor s tým, že väčšiu logiku by malo, ak by niekto navrhol posunutie celej parkovacej politiky o pol roka.
Zatiaľ sa predalo tristo kariet
Koordinátorka projektu nového parkovania Iveta Marčeková neočakáva hladký priebeh spustenia nového systému parkovania.
„Ako pri spúšťaní každého systému očakávame problémy, je to veľký rozsah, ale sme pripravení ich riešiť. Sme tu pre ľudí, aby sme na to reagovali, to robíme od začiatku. Snažíme sa ich pripomienky zo života zapracovávať,“ povedala Marčeková.
Chýbajúcich približne 500 parkovacích miesta by podľa nej mali stihnúž do polovice marca dokončiť.
„Momentálne stíhajú spraviť 100-120 parkovacích miest za deň. Nebude to jednoduché, ale máme garanciu od firiem, že to stihneme. Ak nie, zvislé dopravné značenie tam bude, dá vodičom informáciu, že tam môžu parkovať. Zatiaľ sa podľa jej slov predalo približne tristo parkovacích kariet, z toho desať percent abonentských. „Predpokladám, že spolu sa predá minimálne tisíc kariet, veľa ľudí sa ešte pýta a zisťuje informácie,“ dodala Marčeková.
V priebehu roka pribudnú ďalšie tri zóny
Regulácia začína od polovice marca v šiestich zónach, v priebehu tohto roka majú pribudnúť ďalšie tri zóny – na Mládežníckej, Sihoti III a IV a na najväčšom trenčianskom sídlisku Juh.
Mesto pre obyvateľov a návštevníkov ponúka spolu deväť typov parkovacích kariet. Základná rezidentská karta stojí 20 eur za prvé auto pre pásmo, v ktorom má majiteľ auta trvalý pobyt.
Pre parkovanie vo všetkých zónach sú pre obyvateľov Trenčína k dispozícii dve karty – 50 eur za prvé auto pre parkovanie na dlhodobých parkoviskách, ktoré sú v každom pásme s výnimkou centra alebo za 80 eur za prvé auto, ktorá platí všade s výnimkou pásma A a B.
Predaj parkovacích kariet spustilo mesto v polovici februára v klientskom centre na mestskom úrade.
Nové parkovacie zóny
Pásmo A: Centrum mesta, parkovacie karty tu platia iba pre rezidentov pásma, ostatní musia platiť hodinové parkovné.
Pásmo B: Námestie sv. Anny, po ulicu K dolnej stanici, parkovacie karty tu platia iba pre rezidentov pásma, ostatní musia platiť hodinové parkovné.
Pásmo C: lokalita Dolné mesto, Olbrachtova, Dlhé Hony (pri ZŠ Dlhé Hony).
Pásmo D: lokalita Dlhé Hony (časť) po Bezručovu a Cintorínsku.
Pásmo G: Sihoť I po Gen. Viesta a parkoviská pri železničnej stanici.
Pásmo H: Sihoť od Gen. Viesta po Považskú.
(zdroj: parkovanietrencin.sk)