TRENČÍN. Vlaky mali okolo Trenčína chodiť od marca rýchlejšie, ale nestane sa tak. Modernizácia približne 12-kilometrového úseku bude meškať.
V polovici januára štátny správca tratí a staníc Železnice Slovenskej republiky podpísal s konzorciom okolo TSS Grade dodatok k pôvodnej zmluve. Stanovili v ňom nový termín dokončenia modernizácie úseku medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou. Dokončenie výstavby posunuli na koniec novembra.
Plány sa menili
Už v polovici minulého roku sa začalo hovoriť, že konzorcium trať nestihne dokončiť načas. Železnice oznámili, že stavbári sa snažia posunúť dokončenie výstavby o niekoľko mesiacov, nespresnili však o koľko. V októbri ich hovorkyňa Martina Pavliková povedala, že zo stavby, ktorú stavbári mali dokončiť koncom zimy, mali do konca septembra hotovú len niečo viac ako polovicu.
Jednou z príčin sú podľa TSS Grade, ktorej šéfuje Dušan Chovanec, napríklad zmeny niektorých noriem v oblasti seizmicity, teda odolnosti proti zemetraseniam. Dodatok k zmluve hovorí aj o ďalších dôvodoch, ktoré stavbári nemohli ovplyvniť.
„Na rieke Váh boli v máji 2014 záplavy, boli tiež zmeny v rozhodnutiach a požiadavkách mesta Trenčín z dôvodov obslužnosti a prejazdnosti v meste či odstraňovania kolízií s projektom revitalizácie predstaničného priestoru,“ píše sa v dodatku, ktorý je zverejnený v centrálnom registri zmlúv.
S TSS Grade sa SME do uzávierky spojiť nepodarilo.
Komplikácie, s ktorými nepočítali
Podľa vyjadrenia Železníc SR stavbu komplikuje aj neprehľadný stav vedenia inžinierskych sietí, ktoré museli opätovne zameriavať. „V mnohých prípadoch bola zložitá už len samotná identifikácia inžinierskych sietí, rôznych káblov a rúr, objavených pri výkopových prácach. Ich uloženie prebiehalo v tesnej blízkosti iných sietí ako voda, plyn, kanalizácia,“ spresnila Pavlíková.
Modernizáciu v Trenčíne Pavlíková považuje za špecifickú. „Svojím rozsahom a nevyhnutnými stavebnými postupmi zasiahla výraznú časť mesta Trenčín vrátane dopravy na pozemných komunikáciách. Za celú dobu histórie modernizácie železničných tratí nedošlo k tak výraznému zásahu do infraštruktúry mesta, ako bolo v tomto prípade,“ povedala hovorkyňa Železníc SR.
Vyvodia zodpovednosť?
Železnice budú zodpovednosť za meškanie prác posudzovať a riešiť najneskôr do 60 dní po ukončení výstavby diela. „Prípadná zodpovednosť za omeškanie sa následne vyrieši podľa ustanovení zmluvy a Obchodného zákonníka,“ dodala Pavlíková.
Mesto podľa slov trenčianskej hovorkyne Eriky Ságovej nemá na stavbu modernizácie železnice žiadny vplyv.
„Nemôžeme preto riešiť zodpovednosť kompetentných za omeškanie a nedodržanie termínov. Ide o typ stavby, keď je investorom štát a mesto nemôže nijakým spôsobom ovplyvniť jej priebeh,“ povedala Ságová s tým, že vedenie mesta je v kontakte s predstaviteľmi Železníc SR i so zhotoviteľom a snaží sa „tlačiť“ na čo najskoršie ukončenie tejto investície.
Do priebehu nezasahuje ani ministerstvo dopravy, vysvetľuje to tým, že stavbu už neplatí Európska únia. „V dôsledku vypadnutia tejto stavby z financovania EÚ je ďalší postup prác vecou investora, ktorým sú ŽSR. Tie zároveň rokujú so zhotoviteľom o možných zmenách v harmonograme konkrétnych stavebných prác,“ vyjadril sa hovorca ministerstva Martin Kóňa.
NAJNOVŠIE ČIASTKOVÉ TERMÍNY:
PODJAZD BRNIANSKA: predčasné užívanie: 01/2016
PODJAZD VLÁRSKA:predčasné užívanie:04/2016
PODJAZD PRED POĽOM:predčasné užívanie:05/2016
STANICA ZLATOVCE:predčasné užívanie: 06/2016
MOST CEZ VÁH + MLÁDEŽNÍCKA:predčasné užívanie:10/2016
PODCHOD PRI BILLE:predčasné užívanie:08/2016
PODCHOD HLAVNÁ:predčasné užívanie:06/2016
MOST NA OSTROV:predčasné užívanie:05/2016
STANICA TRENČÍN – nástupištia, výťahy:dokončenie: 03/2016
RADEGAST:predčasné užívanie:10/2015
CHYNORANSKÁ TRAŤ:predčasné užívanie:10/2016